Schynige Platte (2)
7 km
300 hm
Treinstation Schynige Platte, te bereiken met de trein vanuit Winderswil
Een rustige wandeling met niet al te veel hoogtemeters met prachtige uitzichten op de grote Alpenreuzen en op Interlaken met de Brienzersee en de Thunersee. De Schynige Platte wordt gekenmerkt door een aantal karakteristieke rotsformaties, die je eerder in de Dolomieten zou verwachten.

Als de tandradtrein je heeft afgezet op 1960 meter hoogte, loop je in de richting van het hotel/restaurant. Via het terras bereik je het startpunt van de wandelroutes.
12 september 2019
De hier beschreven route wordt op de kleine gele bordjes aangegeven met Ď3 Panoramaweg Louchernhorní.

Je volgt het zigzagpad omhoog. Na een kleine 150 meter kom je uit bij het fotopunt. Je kiest hier de panoramaweg die je korte tijd door het bos voert. Het pad loopt soms vlak, soms iets omlaag. Na een kleine 500 meter begint echter de klim naar de Daube (2076 meter) via een zigzagpad.

Je hebt in noordelijke richting een prachtig uitzicht op de beide meren met Interlaken daartussen. Naar het zuiden toe kijk je uit op de Alpenreuzen Eiger, MŲnch, Jungfrau en op de Mšnnlichen. In oostelijke richting kijk je uit over Schynige Platte.

Vanaf de Daube (het hoogste punt van deze wandeling) volg je het pad in noordoostelijke richting. Je daalt af naar 1960 meter en bereikt een punt waar verschillende paden bij elkaar komen. Je blijft route 3 volgen. Omdat je over de berggraat loopt wordt je voortdurend getrakteerd op mooie uitzichten op de twee zeŽen.

Na 50 meter heb je de mogelijkheid om naar het uitzichtpunt op de Oberberghorn te klimmen (hoogte 2069 meter). Het laatste deel gaat over trappen. Vanaf het uitzichtpunt loop je de zelfde weg omlaag om weer op de hoofdroute te komen.

Je daalt verder tot je het voorlopig laagste punt (circa 1900 meter) hebt bereikt. De route gaat dan hoofdzakelijk verder over de zuidhelling waardoor je minder uitzicht op de meren hebt. Het pad klimt vervolgens weer naar een volgend uitzichtpunt, op ca. 1960 meter. Even verder moet je een vrij steile, stalen trap aflopen. Gevaarlijk is dat overigens niet wat aan beide kanten is de trap gezekerd met kettingen. Als je de trap af bent kom je 100 meter verder uit op een kruising van verschillende paden.

Je slaat hier scherp rechts af (je blijft route 3 volgen) en begint aan de terugweg naar het treinstation. De volgende 2 kilometer daalt de weg naar 1920 meter. Vanaf dit laagste punt begin je aan het laatste deel van de wandeling: een klim over een afstand van zoín 700 meter naar het treinstation.
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Alphornblazers verwelkomen je op de Schynigge Platte Eiger, Mönch en Jungfrau. Op de voorgrond de Männlichen. In het midden het Lauterbrunnental. De Thunersee