Lauterbrunnen - Stechelberg
13 km
175 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats achter de kerk in Lauterbrunnen (niet de parkeerplaats bij het station nemen, maar doorrijden tot de kerk)
Een gemakkelijke wandeling met weinig hoogteverschil (ca. 175 hoogtemeters) door een diep uitgesleten dal met voortdurend zicht op de grote alpenreuzen. Je loopt vrijwel steeds parallel aan de Weisse Lütschine, vrijwel steeds over autovrije asfaltwegen of over halfverharde paden. Alleen het laatste stukje vóór Stechelberg is een smal paadje.

Vanaf de parkeerplaats loop je over de weg in zuidelijke richting. Je loopt dan al heel gauw langs de Staubachfall.

De Staubachfall is met een vrije val van 300 meter de op twee na hoogste waterval in Zwitserland. Het is één van de 72 (!) watervallen in het Lauterbrunnental.

Het is mogelijk om een een gedeelte langs de rotswand omhoog te lopen (hoogteverschil 40 meter) om de waterval van dichtbij te zien.

Je volgt de weg door het dal over een afstand van 4,5 kilometer. Je loopt dan onder de Schilthorn Seilbahn door.

Deze kabelbaan brengt je via het plaatsje Mürren in vier etappes naar de Schilthorn op 2940 meter hoogte. Het ronddraaiende restaurant op de Schilthorn is decor geweest in een James Bondfilm.

Na ruim 700 meter buigt de weg links af naar Stechelberg-Post. Je neemt hier echter de afslag naar rechts, over het smalle paadje dat naar Stechelberg-Rutti voert. Op een gegeven moment maakt dit pad een haakse bocht naar links en moet je de houten brug over de Sefinen-Lütschine over. Langs het Kraftwerk Stechelberg kom je vanzelf uit op de parkeerplaats met het enige restaurant van Stechelberg.

Stechelberg is het startpunt voor wandelingen in het achterliggende dal.

Voor de terugweg volg je de asfaltweg in noordelijke richting. Bij de parkeerplaats bij de Schilthorn-kabelbaan (na ruim 1 kilometer) sla je links af. Op de T-splitsing sla je rechts af zodat je weer over het pad loopt, dat je ook op de heenweg hebt gevolgd.

Na 2200 meter kies je het pad rechts, in de richting van de camping. Na 200 meter kom je op de verbindingsweg Lauterbrunnen-Stechelberg. Hier sla je links af. Na 500 meter bereik je de parkeerplaats van de Trummelbachfälle.

De Trümmelbachwatervallen zijn de enige, onderaards toegankelijke gletsjerwatervallen ter wereld, te bereiken via een lift, galerijen, tunnels, wegen en platformen. Via deze watervallen wordt het smeltwater van de gletsjer van de Jungfrau naar het dal vervoerd, tot wel 20.000 liter per seconde. Jaarlijks wordt meer dan 20.000 ton stenen meegevoerd; de hele berg dreunt ervan.

Net voorbij de parkeerplaats kies je het smalle pad links van de weg. Via een aantal bochten brengt dit pad je over de Weisse Lütschine weer naar het pad waar je ook op de heenweg hebt gelopen. Daar sla je weer rechts af richting de parkeerplaats in Lauterbrunnen.

Na 700 meter kun je als alternatief de Lütschen-promenade rechts af kiezen.
9 september 2019
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
De Staubachfall
De Schilthorn Seilbahn
Eén van de 72 watervallen in het Lauterbrunnental
De helling van de Männlichen met lawinehekken