Männlichen - Kleine Scheidegg - Wengen
14 km
1100/150 hm
Vertrekpunt:
De top van de Männlichen is met de liften te bereiken vanuit Wengen of vanuit Grindelwald-Grund. Beide plaatsen kunnen als start- of eindplaats gebruikt worden.
Een wandeling waarbij een groot deel van de Jungfrau Region aan je voeten ligt.

Vóórdat je aan de eigenlijke wandeling begint, kun je een kort uitstapje maken naar de echte top van de Männlichen op 2345 m (30 minuten wandelen in noordwestelijke richting; aangegeven door wegwijzers).

De wandeling start bij het uitzichtpunt bij het restaurant op de Männlichen (2220 m) en voert in zuidelijke richting met zicht op de drie hoge toppen van de Jungfrau, de Eiger en de Mönch. Links van je heb je voortdurend zicht op Grindelwald en - in de verte - Grosse Scheidegg.

Na 4 km ben je gedaald tot zo’n 2100 m en kun je bij restaurant Grindelwaldblick op het zonneterras genieten van een kop koffie. Vijfhonderd meter verder ligt Kleine Scheidegg. Hier is het meestal een drukte van jewelste, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van grote groepen Japanners, die allemaal de trein naar de Jungfraujoch nemen.

Je steekt het spoor over en neemt de verharde weg die langs de spoorlijn omlaag loopt.
Er loopt ook een route naar Wengen over een natuurpad, die een uur langer vergt. Even voor station Wengernalp komen beide routes weer samen.
Een halve kilometer voorbij station Wengernalp kom je op een natuurlijk terras uit, waar een aantal zitbanken is geplaatst. Het is zeker de moeite waard om hier even te gaan zitten en de omgeving in je op te nemen: voor je zie je Wengen met de Leiterhorn al liggen en verderop kun je Interlaken met de Harder Kulm zien. Rechts van je liggen de toppen van de Männlichen en de Lauberhorn, even verder naar het noordoosten kun je de Schynige Platte zien liggen. Links van je ligt het dal van Lauterbrunnen en zie je de Luftseilbahn van Grütschalp omhoog komen. Iets noordelijk kijk je uit op Isenfluh en de kabelbaan naar Sulwand. Al met al heb je zicht op een complete reisgids, terwijl je je in de rug gedekt voelt door de hoge toppen van de Eiger en de Jungfrau.

Je bent inmiddels al gedaald tot zo’n 1830 m. Vanaf hier gaat het bij tijd en wijle wat steiler naar beneden. Dat moet ook wel om in de laatste vier kilometer zo’n 550 meter te dalen naar de eindbestemming Wengen (1280 m).
11 september 2019
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Het bergstation van de kabelbaan Wengen - Männlichen De top van de Männlichen Het doel van de wandeling: Wengen De Eiger, Mönch, Lauberhorn (op de voorgrond) en de Jungfrau
Panorama richting Grosse Scheidegg
Zicht op Grindelwald, Grosse Scheidegg en de Schreckhorn
De wolken rollen over de top van de Eiger De eerste blik op Kleine Scheidegg De grote hotels van Kleine Scheidegg Station Kleine Scheidegg - een knooppunt van treinroutes De weg naar Wengen
De trein op weg naar de Jungfraujoch Het weerstation op de Jungfraujoch komt uit de wolken tevoorschijn De Wengeneralpbahn van Wengen naar Kleine Scheidegg