Fritzensee en Recksell
10 km
480 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij de kerk in Bartholomšberg-Dorf
Vanaf de kerk loop je langs de kerk omhoog. Tegenover de kerk sla je rechts af de omhooglopende asfaltweg op.  Na 200 meter ga je scherp rechtsaf. Je blijft de asfaltweg volgen en gaat na 400 meter linksaf. De weg buigt naar rechts af en maakt dan een scherpe bocht naar links. Na de volgende bocht naar rechts sturen de roodwitte routebordjes je omhoog het bos is; dit steilere pad is een afkorting waarbij je uiteindelijk via enkele trappen weer op de asfaltweg uitkomt. Je kunt echter ook de weg blijven volgen en 300 meter verder scherp linksaf slaan.

In beide gevallen zul je na een bocht naar rechts de asfaltweg verlaten: je loopt langs het huis de wei naar links in. Na 250 meter over het graspaadje kom je op een asfaltweg uit. Die steek je over en kiest het pad omhoog door het bos. Je komt weer snel uit het bos en komt op een open terrein waar onderzoek gedaan wordt naar middeleeuwse mijnbouw (in samenwerking met de universiteit van Frankfurt am Main).

Je blijft het graspad volgen en komt dan vanzelf uit bij een klein meertje, de Fritzensee. Het klimmen heb je  nu eventjes achter de rug: de brede zandweg loopt eerst vlak en daarna zelfs eventjes omlaag. Maar na anderhalve kilometer komt je voor de laatste klim te staan die je naar de Alpengasthof Rellseck brengt.

Even voorbij Rellseck kom je langs een houten kapelletje. Je loopt er voor langs omlaag en volgt het bospad naar beneden. Op een kruising met de geasfalteerde weg kies je voor het bospad. Dat doe je twee keer. Uiteindelijk heb je geen andere mogelijkheid en moet je de asfaltweg nemen, die je vervolgens terugbrengt naar de kerk in Bartholomšberg-Dorf.