Maisäss Marentes
Vertrekpunt:
Bahnhofstelle Vandans
13 september 2015
Bij het station van Vandans (niet meer dan een perron) steek je de verkeersweg, de Silvrettastrasse, over en slaat links af. Na 200 meter ga je bij de wegwijzer ‘Jetzmunt’ rechts af over het graspaadje langs de huizen. Even verder begint de steile klim door het bos omhoog over een slingerpaadje. Dit is meteen het zwaarste gedeelte van de wandeling. Aan het einde van de klim kom je op een bredere, halfverharde weg uit; deze weg loopt langzaam omlaag.

Je volgt deze weg over een afstand van 1,75 kilometer en loopt afwisselend door het bos en door kleine weiden. Rechts onder je liggen de bekkens van de Rodund-meren en zie je de Golmerbaan vanuit Vandans omhoog gaan.

Je volgt de asfaltweg omhoog. Voorbij de huizen maak je een bocht naar links en loopt dan weer in westelijke richting. De weg komt uiteindelijk samen met een doorgaande verkeersweg. Op de splitsing kies je het bospaadje dat omhoog loopt. Eenmaal in het bos laat je de oude kruisweg, die naar rechts loopt, voor wat het is. Je blijft het bospad omhoog volgen tot je op een grasweide uitkomt.

Via een nauwelijks als zodanig te herkennen graspad loop je in de richting van twee boerderijen. Daar sla je links af. Na 900 meter kom je het  bos uit en heb je Marentes bereikt. Het pad maakt hier een scherpe bocht naar links omlaag, maar je moet even 100 meter verder lopen om het oude kapelletje te bekijken en het uitzicht over het dal bij Lorüns. In de verte zie je Bludenz liggen.

Je kiest het bospad omlaag naar Jetmunt. Uiteindelijk kom je op de verkeersweg uit die naar St. Anton im Montafon leidt. Je volgt deze weg over een afstand van 700 meter. Dan heb je de keuze om deze weg te blijven volgen of om het pad langs het talud omlaag het bos in te volgen. Je kiest voor dit laatste. In beide gevallen kom je op de verkeersweg uit op een punt waar het troittoir ophoudt. Daar moet je (opnieuw) het bospad kiezen. Dit pad loopt parallel onder de verkeersweg en brengt je uiteindelijk in St. Anton.

Daar aangekomen loop je omlaag naar het station. Je steekt daar het spoor over en loopt tot aan de brug over de Ill. Je kunt kiezen of je over de linker- of rechteroever richting Vandans gaat. In beide gevallen ga je linksaf en is het nog iets minder dan  1,5 kilometer tot je weer bij het vertrekpunt aankomt.