Dalwandeling Tschagguns en Schruns
7 km
150 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij de skischansen in Tschagguns
GPS-coŲrdinaten: N47į04í17,1Ē E9į54í52,2Ē
Deze dalwandeling kent nauwelijks hoogteverschillen, zeker als je het korte klimmetje naar het Kloster Gauenstein overslaat. Je loopt langs de Ill en de Litz in een breed dal tussen de bergen door.

De wandeling begint bij de skischansen van Tschagguns.

De vier schansen zijn in 2014 aangelegd en gebruikt bij de jeugd Olympische Spelen van 2015. Van de grootste schans kunnen sprongen gemaakt worden van meer dan 100 meter.

Vanaf de schansen loop je een kort stukje (200 meter) in noordwestelijke richting. Neem dan de asfaltweg rechts naar beneden. Blijf deze weg volgen tot je de rivier de Ill over bent en op de grote, doorgaande verkeersweg komt. Deze weg steek je over. Na 200 meter sla je rechtsaf en loopt tussen de grasvelden door. Op de kruising, na 300 meter, sla je links het pad in dat je over 450 meter volgt (halverwege op de Y-splitsing hou je rechts aan). Sla links af en blijf de weg met enkele bochten volgen tot je op de Silvrettastrasse uitkomt; sla hier rechts af.

Voorbij de muur van het kerkhof sla je weer links af de Bergbahnstrasse in. Je komt dan uit bij het dalstation van de cabinelift van de Hochjochbahnen. Ga linksaf over het paadje langs de midgetgolf. Bij de volgende parkeerplaats ga je linksaf en loopt het centrum van Schruns in. Je komt op het plein bij de kerk uit.

De parochiekerk St. Jodok dateert uit de tweede helft van de 19de eeuw. Bezienswaardig zijn de plafondschilderingen en de gebrandschilderde ramen.

Als je de kerk voorbij bent sla je linksaf (langs het overdekte winkelcentrum) en loopt in de richting van het station. Ga daarvoor naar rechts; op de kleine rotonde loop je de Austerlitzstrasse in, richting de Litz.
Voor het volgen van de Litzpromenade heb je twee mogelijkheden. Je kunt beide kanten van deze rivier volgen, maar als je het klooster wilt bezoeken moet je de rechteroever nemen.

Tijdens het wandelen over de promenade kun je op de bordjes op de leuning lezen welke beroemdheden de afgelopen jaren in Schruns zijn geweest. Veel (voor ons) onbekende namen, maar ook veel beroemde namen.

Na ruim 700 meter sla je een smal paadje naar rechts in (volg de wegwijzer naar het klooster). Even verder begint een korte klim naar het klooster Gauenstein.

Als je niet naar het klooster wilt lopen, volg je de Litzpromenade helemaal tot het einde en loopt dan Tschagguns in.

Dit klooster is er niet ťťn in traditionele zin. Er is wel een kapel/kerk maar voor het overige bestaat het complex uit enkele gebouwen en een bloementuin. Het terras geeft uitzicht op Schruns. Het klooster is vooral bedoeld voor mensen die een moment van rust en bezinning zoeken.

Je loopt de zelfde weg terug. Je loopt niet helemaal naar beneden, maar neemt na 400 meter de Gauesweg naar rechts.  Die brengt je weer terug naar de Austerlitzstrasse. Aan het einde daarvan kom je op de L188, de doorgaande verkeersweg. Sla hier links af. Steek eerst de spoorbaan over en daarna de Litz. Even verder sla je rechtsaf en steek je de Ill over en loopt Tschagguns in.

De parochiekerk van Maria Geburt, die hoog boven het dorp uittorent, dateert uit het midden van de 15de eeuw, maar de huidige vorm kreeg de kerk rond 1814. Op het priesterkoor staat een groep beelden.

Loop de Zelfenstrasse in (in zuidelijke richting). Na ruim 100 meter sla je weer links af en loopt naar beneden in de richting van de Ill. Dit  pad blijf je een kilometer lang volgen. Bij het Aktivpark sla je rechtsaf en loop je nog het laatste stuk (nog zoín 500 meter) terug naar de parkeerplaats bij de springschansen.