Egelsee
17 km
560 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij rederij Steiner, aan de Süduferweg in Seeboden.
GPS-coördinaten: N46°48'45.3" E13°30'30.4"
Een eenvoudige, maar vrij lange wandeling aan de zuidkant van de Millstättersee. De route naar de Egelsee gaat voornamelijk door halfopen bos, over goed begaanbare paden en wegen. De terugweg gaat over een bospad langs de oever van de Millstättersee. Een alternatief voor de terugweg is per schip over de See.

Vanaf de parkeerplaats loop je in oostelijke richting naar beneden en vervolgens over de Seeblickweg omhoog. Je loopt de tunnel onder de Tauern-Autobahn door. Na 260 meter buigt de weg naar rechts af; 100 meter verder sla je rechtsaf het bospad in. Het pad kronkelt hier en daar wat, maar brengt je vanzelf omhoog naar het gehucht Sankt Wolfgang op 742 meter hoogte. Bij de kerk kijk je in het zuiden uit op onder andere de Goldeck met de zendmast van de ORF.

Bij de kerk sla je links af; vanaf nu volg je de routebordjes met de aanduiding "Egelsee über Höhenweg". Je blijft het pad over een afstand van zo'n 5 kilometer volgen. De route gaat zachtglooiend op en neer (hoogte variërend tussen 750 en 830 meter), zonder dat er sprake is van een steile klim.

Aan het einde van dit deel van het traject kom je op een kruising van paden uit. Links af loop je naar de Egelsee.

De Egelsee maakt deel uit van een moerasgebied. Het meertje is een beschermd natuurgebied. In het westelijke deel ervan mag wel gezwommen worden. Naar het oosten kijk je uit op de top van de Mirnock (2110 m).

Als je van het meertje terugloopt naar de kruising kun je in zuidelijke richting verder lopen.
Na 70 meter kun je linksaf omhoog lopen naar 'Lug-ins-Land' (wat zoveel betekent als 'Kijk uit over het land'). Dat uitzichtpunt geeft je een blik op het dal van de Drau, met rechtsonder de stad Spittal en aan de overkant opnieuw de top van de Goldeck.
Als je van het uitzichtpunt terugloopt kun je linksaf slaan naar de Gasthof Lug-ins-Land; daarvoor moet je over de weg dan wel zo'n 70 meter afdalen (en daarna weer klimmen). Deze extra aftakking is in blauw aangegeven op de kaart.

Vanaf de kruising bij de Egelsee kies je de enig overgebleven weg richting Schloss Villa. Deze aanduiding blijf je volgen tot je beneden aan de Milstättersee uitkomt.
Na 3,5 kilometer en 150 meter daling stuurt een wegmarkering met de aanduiding 'Seeboden' je naar links het bos in.

Als alternatief kun je de wandeling hier beëindigen en met de boot terugkeren naar het uitgangspunt (aangegeven door de blauwe lijn). Een aantal malen per dag vaart er een lijndienst tussen verschillende aanlegplaatsen (waaronder Seeboden). Of je van deze optie gebruik kunt maken is natuurlijk afhankelijk van de dienstregeling en jouw aankomsttijd bij de aanlegplaats Grossegg Schuster.
Als je met de boot terugvaart, kort je de wandelafstand met ruim 5 kilometer in.

Wij kiezen dus de weg door het bos naar Seeboden. Aanvankelijk klimt het pad enigszins, maar na ruim 1 kilometer heb je de keuze om óf via het brede fietspad verder te gaan óf te kiezen voor het wandelpad. Dit laatste doen we.
Daardoor ben je ervan verzekerd dat je geen last meer hebt van de mountainbikers, maar wat misschien nog wel meer telt is, dat deze Süduferweg op slechts enkele meters van de oever van de Miltstättersee loopt. Op diverse plekken kun je het water in en op geregelde afstand zijn banken geplaatst. Bovendien loop je vrijwel steeds in de schaduw van de naaldbomen; nadeel is wel dat vrijwel het gehele pad voorzien is van blootliggende wortels.

Vlak voordat je Seeboden bereikt moet je nog linksaf een aantal trappen oplopen, een hoogtewinst die 25 meter verder weer teniet wordt gedaan als je weer omlaag moet. Vanaf dat punt loop je tussen de eerste huizen van Seeboden door en kom je vanzelf weer op parkeerplaats bij het vertrekpunt uit.