Naggler Alm - Mittagsnock
300/680 hm
Vertrekpunt:
Bergstation van de Weissensee Bergbahn in Techendorf
Een wandeling die vrijwel helemaal door de naaldbossen boven de Weissensee voert met zo nu en dan uitzicht op dit meer en een verrassende blik op fraaie rotsformaties. De wandeling vergt in de omgeving van de Mittagsnock wel 'trittsicherheit' en is op dat deel alleen geschikt voor wandelaars met enige ervaring. De hele route is goed gemarkeerd door de gebruikelijke roodwitte aanduidingen, die hier en daar zijn aangevuld van een blauwe markering.

Als je met de stoeltjeslift van de Weissensee Bergbahnen aankomt bij het bergstation (1346 m) word je overvallen door de afwezigheid van welke faciliteit dan ook: er is alleen maar het gebouwtje waar de stoeltjeslift rechtsomkeert maakt. Daarom loop je eerst in oostelijke richting naar de Naggler Alm (1324 m). Deze eenvoudige berghut is de enige horecagelegenheid die je tijdens deze wandeling gaat tegenkomen.

Vanaf de Naggler Alm loop je een eindje terug en neemt dan de afslag naar links op de brede weg. Na 600 meter staat rechts van de weg een bord met de aanduiding 'Mittagsnock', dat je letterlijk rechtsaf het bos in stuurt. Je volgt deze aanwijzing. Even verder steek je de brede weg opnieuw over en vervolgt aan de overkant je route door het bos.
Tijdens deze wandeling zul je diverse keren het bos in- en uitlopen en een grindweg oversteken; op die manier kort je een deel van de route flink in.
Je loopt onder langs de Brennernock, die rechts van je tot 1433 m hoogte reikt.

Totnutoe was de stijging beperkt, maar op een gegeven moment begin je aan de klim naar de Mittagsnock (1473 m). Deze klim van iets minder dan een kilometer lang overbrugt een hoogteverschil van ongeveer 140 meter. Op de top aangekomen kun je een stempel zetten in je klimboekje. Voor het overige is de top niet zo bijzonder - het beetje uitzicht dat er tussen de bomen te zien is, is niet echt spectaculair.

Dat verandert als je aan de afdaling begint. Die is best pittig en vraagt zondermeer 'trittsicherheit'. Het paadje is erg smal en rotsachtig en aan de ene kant ervan gaat het steil omlaag. Echt gevaarlijk is het niet als je voorzichtig naar beneden gaat. Wandelstokken zijn hier zeker een uitkomst. Je inspanningen worden beloond met een geweldig uitzicht op prachtige rotsformaties, die je er opnieuw van doordringen dat je vooral met overleg over het paadje moet lopen.

Na 750 meter van de top, inmiddels zo'n 80 meter lager aangekomen, bereik je een brede grindweg, waarover je verder gaat. Maar al snel word je opnieuw het bos ingestuurd. Door de roodwitte markeringen te volgen loop je door het naaldbos verder naar beneden, waarbij je soms op een kleine open plek met grazende koeien uitkomt. Het laatste stuk van de wandeling gaat over een brede grindweg waarover je uiteindelijk beneden in Techendorf uitkomt. Hier loop je terug naar de parkeerplaats bij het dalstation van de Weissensee Bergbahnen.