De molens van Kinderdijk
8 km
Vertrekpunt:
Parkeerterrein Nederwaard 1, Kinderdijk
De 19 molens bij Kinderdijk komen voor op de werelderfgoedlijst van Unesco. De eerste molens dateren uit het begin van de 18de eeuw. Behalve de molens zorgden ook nog een aantal gemalen voor de bemaling.
Het bezoekerscentrum ligt een paar honderd meter van de parkeerplaats af. Voor toegang tot de museummolen (de tweede molen) is entree verschuldigd. De wandeling langs de molens zelf is vrij toegankelijk.

Er zijn verschillende routes mogelijk, in lengte oplopend tot 18 kilometer. De hier beschreven route is de kortste: 8 kilometer lang. De extra blauwe lus op de kaart is de route van 11,5 kilometer.
Ook bij de korte route zijn enkele alternatieve paden mogelijk (in blauw aangegeven).

Vanaf de parkeerplaats loop je langs het souvenirwinkeltje in de richting van de molens. De dijk waar je overheen loopt is de Molenkade/Middelkade.

Aan je rechterhand zie je de acht molens van de Nederwaard. Ze zijn in 1738 gebouwd en zijn van het type grondzeilers. De tweede molen is ingericht als museum en tegen betaling te bezichtigen. Je komt er door via het bruggetje het water over te steken.
Aan de linkerkant staan de acht molens van de Overwaard, die in 1740 zijn gebouwd. Ook dit zijn grondzeilers, maar wel achtkantig.
In tegenstelling tot de molens van de Overwaard staan die van de Nederwaard niet op ťťn lijn, maar verspringen ze ten opzichte van elkaar. Dat is om ervoor te zorgen dat ze bij de overheersende westenwind niet in elkaars windveld staan. Bij de molens van de Overwaard is dat risico kleiner, omdat die verder uit elkaar staan.
De naam 'grondzeiler' geeft aan dat de wieken tijdens het draaien bijna de grond raken. De langste wieken  (bijna 30 meter per stuk) vind je bij een van de Overwaardmolens.

Een kilometer vanaf de parkeerplaats buigt de dijk naar links af. Een klein stukje hiervoor steek je echter het bruggetje naar rechts over en gaat meteen linksaf de dijk op.
In plaats van het bruggetje over te steken kun je hier ook het geasfalteerde pad over de dijk blijven volgen.

Je loopt nu over de met gras begroeide dijk verder. Aan het begin van deze dijk zul je wel eventjes over het 'erf' van ťťn van de molens moeten lopen om verder te kunnen.

Dit is de Blokweerse molen, die uit 1550 stamt. Het is een wipmolen en wordt daarom ook wel de Blokkerse Wip genoemd. Deze molen ligt net buiten het grondgebied van Kinderdijk, maar maakt wel deel uit van het erfgoed.

Na een kilometer neem je de afslag naar links, de brug over, en loop je weer over het geasfalteerde pad over de Middelkade.
Je kunt hier ook weer een alternatieve route kiezen.

Weer een kilometer verder sla je links af de brug over. Eenmaal aan de overkant houd je links aan. Als je het pad naar rechts neemt, volg je de route van 11,5 kilometer.
Je loopt nu in de richting van Nieuw-Lekkerland. Na 650 meter kom je bij de eerste huisjes; nog eens 400 meter verder, vůůr de bebouwde kom, sla je linksaf de doodlopende Tiendweg in, die langs het sportcomplex voert. Na enkele honderden meters wordt dit pad, waarlangs veel wilgen staan, onverhard.
Aan je linkerhand ligt dan een verhoogde dijk, die de Hoge Boezem van de Overwaard begrenst. Na 1 kilometer kom je bij een vogelkijkhut, die bovenop deze dijk staat. Behalve op de vogels geeft deze hut een mooi zicht op de molens van de Nederwaard en Overwaard.

Vanaf de vogelkijkhut volg je het langeafstands wandelpad (aangegeven met een roodwitte markering) onder langs de dijk in de richting van de twee molens in noordelijke richting. De eerste van de twee passeer je aan de linkerkant. Eenmaal er voorbij ga je via het asfaltpad verder tot je na 800 meter bij de verkeersweg komt. Hier sla je links af en loopt langs de Lek terug naar het startpunt van de wandeling.

Deze laatste twee molens zijn de Hoge Molen en de Kleine of Lage Molen, beide achtkantige grondzeilers.

Meer informatie over de molens van Kinderdijk, de openingstijden en de prijzen kun je vinden op de website van het Molencomplex Kinderdijk.