De route is een combinatie van een boswandeling en strandwandeling. Je zou het hier niet verwachten maar de wandeling kent toch nog zoín 150 hoogtemeters. Dat komt omdat het bospad op en neer gaat over de duinen waarbij je af en toe korte klimmetjes maakt.
Vanaf de parkeerplaats loop je over de rotonde en volg je de Kraaijensteinweg, die een ruime bocht naar rechts maakt. Voorbij de bocht zie je aan de linkerkant de hoofdingang van de Boswachterij met het informatiecentrum, de Excursieschuur. Hier sla je links af.

Je loopt links voorbij het gebouw en volgt aanvankelijk het verharde fietspad. Na 330 meter verlaat je het fietspad en kies je het smalle bospaadje dat links af slaat. Na 40 meter sla je weer links af en meteen daarna rechts af. Na 200 meter zie je aan de rechterkant een kleine waterpoel.

Je volgt het pad en maakt een bocht naar rechts. Je steekt het fietspad over en maakt even verder weer een bocht naar links. Even verder op de T-splitsing sla je rechts af en na 40 meter meteen weer links af. Na 120 meter buigt het pad rechtsaf. Bij de volgende aftakkingen blijf je steeds links aanhouden. Na 450 meter kom je op een punt waar het pad een scherpe bocht naar rechts maakt. Je vervolgt het pad, dat een ruime bocht naar links maakt; na 450 meter sla je links af.

Het pad kronkelt verder en komt na 330 meter uit op het fietspad. Hier sla je rechts af. Na iets minder dan 100 meter verlaat je het fietspad en sla je links af het bospad in. Je blijft dit pad volgen totdat je na 350 meter op een T-splitsing komt: hier sla je links af. Na 250 meter kom je langs de schuilhut Boompjesput. Loop hier omlaag naar het grote meer.

Als je terugloopt vanaf het meer kies je het pad dat links af slaat.

Na 100 meter heb je de gelegenheid om een extra lus van ca. 3 kilometer aan de route toe te voegen (blauwe lijn op de kaart). Daarbij kom je nog langs enkele vennen en kun je de uitkijktoren beklimmen.

Het bos wordt nu minder dicht en na 500 meter kom je in het open duingebied. Blijf het pad volgen zodat je vanzelf op het strand uitkomt.

Over het strand loop je nu terug in zuidoostelijke richting. Na 2,5 kilometer passeer je twee strandpaviljoens en de post van de reddingsbrigade. Je loopt nog 500 meter over het strand en gaat rechts van het strandpaviljoen omhoog het duinpad op.

Vanaf hier heb je zicht op de Oosterscheldekering en het voormalige werkeiland Neeltje Jans.

Je slaat de zijweg links in en loopt dan aan de rand van een open gebied met vennen en graslanden aan je rechterhand. Ruim 200 meter voorbij de parkeerplaats sla je linksaf het voetpad in. Je komt dan uit op de parkeerplaats waar je de wandeling bent begonnen.
21 september 2019
In de Boswachterij Westenschouwen ligt het grootste bos van de provincie Zeeland, aan de kust van Schouwen-Duiveland. Een heuvelachtig duinlandschap, met zandverstuivingen, valleien en duinweiden. Boswachterij Westerschouwen is 330 hectare groot.

De wandeling door het bos gaat over smalle bospaden, vaak door rul zand en volgt de bruine bordjes met de groene pijl. De terugweg over het strand is uiteraard geheel vlak.