Leenderbos
9 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats aan de Valkenswaardseweg (N396)
GPS-coŲrdinaten: N51°21'01" E5°30'58"
Een wandeling door het Leenderbos. Het eerste deel is een open naaldbos, waarin ook berkenbomen staan. In het laatste deel komt ook ander loofhout voor. Onderweg passeer je enkele vennetjes en op het einde kom je langs de visvijvers.

Vanaf de parkeerplaats loop je in zuidelijke richting over de brede half verharde weg. Na 300 meter sla je rechtsaf het bospad in (bij het markeringspaaltje van de knooppuntenroute, groen met gele driehoek). Daarna sla je meteen weer linksaf.

Dit bospad blijf je over een afstand van 1400 meter door het bos volgen; je komt dan het bos uit en loopt nog een kleine 400 meter verder tot je op een kruising komt met een bredere zandweg. Hier sla je rechtsaf. In plaats van door het rulle zand te lopen kun je ook het smallere paadje nemen dat rechts evenwijdig aan de weg loopt. Na 1200 meter kom je op een kruising met een verhard fietspad en twee slagbomen. Je steekt de kruising over en vervolgt het pad. Aan je linkerhand liggen enkele vennen. Na 800 meter kom je opnieuw op een kruising: je slaat hier rechts af en volgt het verharde fietspad.

Na 600 meter verlaat je het fietspad en kies je het onverharde pad dat naar rechts afbuigt. Op de T-splitsing buig je naar rechts af. Op de volgende kruising van paden, na 500 meter, houd je links aan. Nadat het pad eerst naar links afbuigt en daarna een bocht naar rechts maakt, hou je op de volgende splitsing links aan en loop je in de richting van de visvijvers. Als het fietspad naar rechts afbuigt, blijf je het volgen. 400 meter verder sla je links af. Volg het pad over een afstand van 650 meter en ga dan rechtsaf voor de bosrand. Na 100 meter sla je links af.

Op de driesprong, na 250 meter houd je links aan, maar meteen daarna buig je naar rechts af. Je loopt dit pad af en komt dan vanzelf weer uit op de parkeerplaats, waar je de wandeling bent begonnen.