Cima delle Pozzette
hm 400
Vertrekpunt:
Parkeerplaats P1 bij het dalstation van de kabelbaan in Malcesine
De Cima della Pozzette (2132 meter) is een van de hogere toppen in het Monte Baldo-gebergte. Deze bergkam strekt zich over een afstand van 30 kilometer uit langs de oostkant van het Gardameer.

Met de cabinelift ga je vanuit Malcesine in twee etappes omhoog naar 1715 meter. Hou er (zeker in de zomermaanden) rekening mee dat de wachttijd voor de lift kan oplopen tot 2 uur, of meer. Ook voor de afdaling moet je rekening houden met een wachtrij. Check daarom de tijd van de laatste dalrit om niet voor een onaangename verrassing te komen staan.

Als je uit de lift komt ga je meteen rechtsaf en loop je in zuidelijke richting omlaag over de grindweg in de richting van de Passo Tratto Spino (1680 meter). Na 500 meter heb je de keuze om de grindweg te blijven volgen of om rechts omhoog te lopen door de alpenwei. Omdat we op de terugweg het grindpad nemen, kiezen we nu voor de weg door het gras.

Je kunt de wandeling ook beginnen door het rotspad te nemen dat helemaal rechts langs de skilift loopt en uitzicht biedt op het Gardameer.

Je klimt nu naar 1795 meter, waarbij het pad door de alpenwei op een gegeven moment overgaat in een smal rotspaadje. Na ruim 500 meter kom je weer op het brede grindpad uit.

Vanaf hier loop je een beschermd natuurgebied in (aangegeven door een informatiebord). De route wordt hier gemarkeerd door gele houten palen. Het pad is nu veranderd in een rotspad met keien. Na 850 meter zie je aan je rechterkant een topje liggen met steinermšndle (steenmannetjes, gestapelde stenen). Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het Gardameer. Je bent dan inmiddels geklommen tot 1900 meter hoogte.

Vanaf hier is het nog 1400 meter en 230 hoogtemeters naar de Cima delle Pozzette.

Als de tijd het toelaat kun je de route verlengen naar de volgende top, de Cima di Valdritta (2218 meter). Dat betekent heen en terug een verlenging van ruim 5 kilometer.

Je keert over de zelfde weg terug. Als je het beschermde gebied uitloopt, kies je niet voor het pad dat je op de heenweg hebt gelopen, maar voor de brede grindweg die rechts omlaag loopt.
13 juni 2019
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Malcesine met de burcht
Het bergstation van de cabinelift De ingang van het beschermde natuurgebied Gele paaltjes markeren het wandelpad
Steinermändl
De Cima delle Pozzetta (links) en de Cima di Valdritta (rechts)