Usseln - Rondom de Kahler Pön
6 km
140 hm
Vertrekpunt:
Deze korte wandeling loopt rondom de Kahler Pön, een bergtop ten zuiden van Usseln met een hoogte van 774 meter. De route, die wordt gemarkeerd met blauwe bordjes (Naturweg Kahle Pön), loopt afwisselend door bos en langs weide, maar voert ook over een heidegebied. In het eerste deel van de route zit een klim van zo’n 40 meter.
1 mei 2019
Vanaf de parkeerplaats loop je langs de Graf Stolberg Hütte. 150 meter na deze hut sla je rechtsaf het pad in dat enigszins omhoog loopt. Op een gegeven moment loop jet het bos. Na bijna 900 meter kom je op een Y-splitsing: je kiest hier het smalle bospad rechts. Na ruim 200 meter sla je linksaf het pad in dat door het bos omhoog loopt. Hier begint een korte, maar soms steile klim.

Als je bij de omheining aan de rand van het bos komt, volg je het pad naar links en vervolgens naar rechts. Je bereikt dan de plek van waar de paragliers vertrekken.

Vanaf dit uitzichtpunt loop je het bos in in de richting van Ka Lied, een bergtop van 744 meter. Je blijft het brede bospad over een afstand van 1100 meter volgen, tot je in een heideveld een uitzichtpunt bereikt. Je vervolgt je weg tot bij het Gipfelkreuz, 100 meter verder, waar je opnieuw kunt genieten van het uitzicht.

Je neemt het smalle paadje links van het kruis naar beneden. Na ruim 400 meter kom je op een grasveld uit, waar een oude kabelbaan loopt. Hier wordt het pad enigszins onduidelijk, maar je loopt in de richting van de bomen, die je ongeveer 150 meter voor je ziet. Je loopt er links langs en pakt dan het pad op dat naar rechts loopt.

Na 350 meter kom je langs een schuilhut. Je blijft het hoofdpad nu verder volgen. Na 800 meter kom je op een T-splitsing en sla je rechtsaf naar de Graf Stolberg Hütte. Daarmee ben je dan weer bij het startpunt van deze wandeling terug.