Willingen - door het Hoppeckedal
11 km
475 hm
Vertrekpunt:
De wandeling gaat over goed begaanbare, half verharde bospaden naar de Hochheide en de Clemensberg. Langs de Hoppeck-bron volgt de terugweg. Het eerste deel wordt geleidelijk aan hoogte gewonnen. Het laatste deel is vooral dalend.

Tot aan de Hochheide Hütte volg je de wandelroute W4, daarna volg je voor een groot deel de route X16.

Vanaf de parkeerplaats met het informatiebord loop je over het brede pad in zuidelijke richting. Beneden, aan de linkerkant, stroomt de Hoppecke. Na 600 meter blijf je rechts aanhouden op het pad. 350 meter verder hou je opnieuw rechts aan. Ook na 550 meter hou je opnieuw rechts aan op de T-splitsing. Even verder loop je het bos uit en volg je de bosrand rechts.

Na 1300 meter kom je op een kruising van  paden. Hier sla je links af. Dit pad blijf je volgen over een afstand van 900 meter tot je bij de Hochheide Hütte komt. Hier kun je genieten van een prachtige panorama.

Je slaat vóór de hut links af en volgt het graspad tot je weer op een half verhard pad komt. Hier sla je links af. 100 meter verder kies je op de Y-splitsing het recherpad dat je naar de Neuer Clemensberg voert. Een smal paadje brengt je naar het Gipfelkreuz op 837 meter hoogte, het hoogste punt van deze wandeling. Aan de andere kant loop je van de top af, langs een windharp die muziektonen maakt in de wind.

Als je weer bij het brede pad komt houd je rechts aan. Na 900 meter kom je bij de bron van de Hoppecke.

Na 350 meter bereik je Am Streit, een kruispunt van paden waar ook een schuilhut staat. Hier sla je links af. Meteen hierna, na 25 meter sla je opnieuw links af. Je begint nu aan de lange afdaling terug naar Willingen.

Na 1600 meter kom je op een punt waar je drie opties hebt:
Je kunt het brede pad links nemen om zo de oversteek over de Hoppecke te maken en vervolgens de zelfde route als op de heenweg terug te lopen naar de parkeerplaats (blauwe lijn op de kaart).
Je kunt ook het smalle paadje nemen om zo naar beneden te lopen en de Hoppecke te volgen. Ook dan zul je een deel van de heenweg terug moeten lopen naar de parkeerplaats (blauwe stippellijn op de kaart).

Je kiest voor de derde optie: het brede pad aan de rechterkant. Je blijft het over een afstand van 1900 meter volgen. Dan kies je het smalle paadje dat links schuin naar beneden loopt. Je komt dan op een lager gelegen pad uit, dat je naar rechts volgt. Na ruim 200 meter sla je scherp naar links af en loop je stroomopwaarts langs de Hoppecke. Die steek je na 280 meter over via het bruggetje. Op de asfaltweg sla je vervolgens links af en langs de vijver voor het hotel ‘Waldhaus am See’ loop je terug naar de parkeerplaats waar je de wandeling bent begonnen.
29 april 2019
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Hochheide Hütte Witte kwikstaart
Gipfelkreuz op de Clemensberg (837 m)
De bron (Quelle) van de Hoppecke
Wanderparkplatz aan het einde van de Hoppeckerstrasse, Willingen, net  voorbij het hotel ‘Waldhaus am See’