Willingen - rondom de Iberg
6 km
300 hm
Vertrekpunt:
Een korte wandeling die vanuit het centrum van Willingen rondom de Iberg (hoogte 720 meter) loopt. Aanvankelijk gaat het over verharde en halfverharde paden, maar in de tweede helft zijn er enkele steile en smalle bospaden. Het laatste deel is weer geheel verhard.
Tijdens de wandeling heb je mooi uitzicht op Willingen en de omgeving.

Vanaf de Bahnhof loop je omlaag in de richting van het centrum. Als de winkelstraat een ruimte bocht naar rechts maakt, blijf je die volgen. Op een gegeven moment, na 800 meter, zie je een bord dat de richting naar de Diemelsee aangeeft: hier sla je links af.

De Diemelsee is een groot stuwmeer met een mooie dam. Kijk voor een mooie wandelroute in dit gebied op deze pagina.

Op het einde van de straat sla je opnieuw links af. Na 50 meter sla je rechts het smalle pad in, tussen de huizen door en volgt de trapreden omhoog. Op de asfaltweg sla je dan links af.

Je volgt deze weg totdat je na 800 meter op een driesprong komt. Je blijft de asfaltweg naar rechts volgen. 100 meter verder (als de weg opnieuw een bocht naar rechts maakt) kies je de weg links af.

Op de Y-sprong 500 meter verder hou je rechts aan. Ook op de twee volgende Y-sprongen (na 250 meter en nog eentje 50 meter verder) hou je telkens rechts aan.

Na enkele bochten hou je na 175 meter links aan. Na 150 meter ga je rechtdoor. 400 meter verder kies je het paadje linksaf dat vrij steil naar beneden loopt. De volgende kruising steek je recht over; even verder op de Y-splitsing kies je het rechter pad onmlaag.

Je passeert de oude skispringschans van Orenberg.

Net voorbij de oude schans kies je het smalle pad dat rechts naar beneden loopt. Al snel maakt het een scherpe bocht naar rechts. Na 175 meter komt dit paadje uit op een asfaltweg.

Links van je heb je zicht op het spoorviaduct, dat hoog over het dal loopt.

Op de eerstvolgende Y-splitsing houd je links aan; na 350 meter sla je scherp links af. 200 meter verder kom je op de doorgaande weg (de B251) uit; je slaat dan rechts af en loopt via deze Waldecker Strasse  terug naar het station van Willingen.
28 april 2019
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Hochheideturm op de Ettelsberg
Skispringschans van Orenberg
Spoorviaduct Willingen
Bahnhof in Willingen, Briloner Strasse (B251).