Trittenheim - Neumagen-Dhron
11 km
450 hm
Vertrekpunt:
Langs de oever aan de Moesel, onder de brug in Trittenheim
GPS-coŲrdinaten: N49°49'24" E6°54'12"
Een wandeling langs de Moesel met aan het begin een klim over de wijnhellingen.

De wandeling start op de oever van de Moesel, onder de brug in Trittenheim. Van daar uit loop je de trappen omhoog de brug op en steekt de rivier over, naar de oostelijke oever. Eenmaal de brug over kies je rechts het pad omhoog, tegen de wijnhelling op. Eerst loopt het pad een stukje parallel aan de weg, maar al snel slaat het rechts af en begint de klim. Je blijft dit pad volgen (een andere mogelijkheid is er trouwens ook niet); je hebt daarbij voortdurend zicht op de Moesel en op Trittenheim. Links en rechts van je zijn de wijngaarden met de druivenstruiken.

Na ongeveer 2 kilometer loopt het pad het bos in en begint het laatste deel van de klim, die op 320 meter hoogte eindigt met een uitzichtpunt over de Moesel.

Je vervolgt het pad en loopt nu over een open vlakte. Het pad maakt een haakse bocht naar links. Als je bij het complex met grote zonnepanelen komt sla je opnieuw linksaf. Na 1200 meter kom je op een Y-splitsing: hier sla je links af zodat je weer verder omlaag naar de Moesel loopt.

Na 600 meter kom je op een kruising van geasfalteerde wegen; hier staat ook een informatiebord. Op dit punt kom je op de terugweg weer langs, maar nu sla je rechtsaf. Zoín 500 meter verder volg je het voetpad naar rechts richting Neumagen.

Een eindje voorbij de parochiekerk staat de Peterskapelle met daarnaast een sculptuur van een Oudromeins wijnschip. Je loopt dan nog even door en slaat de Kaffeegasse naar links in, naar de oever van de Moesel. Via de Moselstrasse loop je dan weer in zuidelijke richting; via de Grafenweg kom je dan weer op de doorgaande weg uit ( de L156).

Je blijft het voetpad over een afstand van 1200 meter volgen, tot je bij de vrijstaande kapel komt, die je ook op de heenweg al hebt gezien. Je loopt het graspaadje langs de kapel omhoog tot je weer op de kruising met het informatiebord komt; hier sla je rechtsaf. Na 300 meter loopt dit pad weer parallel aan de L156. Je blijft dit pad volgen tot je weer in Trittenheim bij de brug aankomt en terugloopt naar het vertrekpunt.
29 april 2016
Let op: De kaart is een kwartslag gedraaid; het noorden wijst naar links.