Langs de meren van de Nette
13 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats langs de Breyellerstrasse, Lobberich.
GPS-coördinaten: N51°18.088 E6°15.653
Een vlakke, gevarieerde wandeling langs meertjes, door bossen en langs weien.
De route is goed bewegwijzerd en gaat over halfverharde paden en smalle asfaltwegen.

Vanaf de parkeerplaats loop je in de richting van de bebouwde kom van Lobberich. Na 300 meter sla je linksaf het pad in dat je brengt naar het Naturerlebnisgebiet Park am See. Even verder kom je bij het eerste meer aan, dat je vandaag zult treffen: de Windmühlenbruch.

De meertjes in het dal van de Nette zijn bijna allemaal ontstaan door turfwinning.

In plaats van het bruggetje over te steken, hou je rechts aan en loopt langs de oever van het meer. Je volgt de blauwe bordjes met de routeaanduidingen. Voorbij het meer, na 200 meter sla je linksaf op de T-splitsing. Het pad maakt dan een bocht naar rechts en even verder sla je linksaf het bruggetje over. Je blijft vervolgens de oever langs het meer volgen waarbij je aan de rechterkant uitzicht heb op de huizen van Lobberich. Op een gegeven moment kom je uit op de asfaltweg. Een klein stukje verder ga je opnieuw linksaf het bruggetje over. Na 300 meter, nadat het pad een bocht naar rechts heeft gemaakt, ga je weer linksaf en loop je naar het tweede grote meer: de Ferkensbruch. Op de Y-splitsing hou je rechts aan en blijft het pad volgen tot je op de Lindenallee uitkomt. Rechts ligt de Lüthemühle, een van de vele watermolens die langs Nette liggen. Je gaat hier rechts af en volgt de asfaltweg over een afstand van zo’n 300 meter.

Je staat nu voor een witgekalkte kapel, die in de zeventiende eeuw werd gebouwd om te voorkomen dat het dorp door de pest werd getroffen.

De gemarkeerde wandeling volgt de weg die links langs de kapel het veld in loopt. Deze route is op de kaart in blauw aangegeven.

Jij neemt hier een andere route, namelijk de weg links af langs Strandhaus Ebers. Dit deel van de route is gemarkeerd met de aanduiding A2. Aan de rechterkant van deze weg liggen verspreid woningen, aan de andere kant liggen weide- en akkervelden. Na 1100 meter kom je op een kruising met een fietspad.

Voordat je dit fietspad oversteekt en je weg vervolgt, kun je eerst linksaf slaan en enkele honderden meters doorlopen. Je loopt dan over een dam, die de Kleine Wittsee (links) en de Wittsee (rechts) van elkaar scheidt. Er ligt nog een restant van een oud spoor.

Je vervolgt je weg en pakt even verder de met de blauwe bordjes gemarkeerde route weer op. Na anderhalve kilometer kom je op een T-splitsing, waar je linksaf gaat. 80 meter verder ga je opnieuw linksaf en volgt het pad dat vervolgens een bocht naar rechts maakt. Je komt dan vanzelf uit bij een houten brug aan de bovenkant van de Wittsee.
Eenmaal deze brug over ga je rechtsaf en volgt het kronkelpad tot aan de uitkijktoren. Het loont de moeite om hier even te genieten van de vele watervogels, zoals blauwe reigers, nijlganzen, meerkoeten en andere eendesoorten.

Vanuit de uitkijktoren loop je weer terug. Dit keer steek je de brug niet over, maar blijft het pad volgen tot aan het Strandrestaurant Wittsee. Op de parkeerplaats sla je rechtsaf, maar na 70 meter ga je weer linksaf over een smal paadje. Via een aantal bochten kom je na 600 meter weer op het fietspad uit, dat over de dam tussen de twee meren loopt.

Ook nu steek je het fietspad over. Na 900 meter kom je op een kruising, waar je linksaf slaat. Na 750 meter, als je de waterzuiveringsinstallatie voorbij bent, sla je rechtsaf en meteen bij de eerste gelegenheid (bij de rood-witte hekken) weer linksaf. Na 450 meter sla je rechtsaf, na 350 meter ga je linksaf.  Na ruim 400 meter kom je bij een groot houten prieel. Hier ga je rechtsaf, zodat je in de richting van de Windmühlenbruch loopt. Zodra je daar bent aangekomen loop je via de zelfde paden als op de heenweg terug naar de parkeerplaats.