Eifel - Rursee
11 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij hotel-restaurant SeemŲwe in Einruhr.
Een rondwandeling langs de Rursee in de Eifel.

De wandeling start op ťťn van de parkeerplaatsen bij de ingang van Einruhr, aan de rand van de Rursee (Het GPS-bestand begint op de parkeerplaats van hotel-restaurant SeemŲwe). Je loopt vanuit Einruhr terug over de dam in westelijke richting. Zodra je de dam over bent, volg je het grindpad dat rechts omlaag loopt naar het meer.

Dit pad volg je over een afstand van ongeveer 4,5 km - de route wijst zich vanzelf, want een alternatief is er eigenlijk nauwelijks. Onderweg geniet je van steeds wisselende uitzichten op de Obersee. Varen op het water is hier verboden (met uitzondering van de veerbootdienst) en daardoor biedt het stilstaande water bij windstil weer prachtige spiegelingen.

Je komt na een kleine 5 km wandelen bij de dam die de Obersee scheidt van de Schwammenauel. Dit is het keerpunt van de route. Aan de overkant van het meer ligt het plaatsje Rurberg.

Vanaf de dam volg je over een kort stukje de asfaltweg, die tevens dienst doet als parkeerplaats. Halverwege deze parking kies je het bospad, schuin links omhoog. Je begint dan aan een klim van 1,5 km door het bos, waarbij je zoín 150 m hoogteverschil moet overwinnen. Na een halve kilometer klimmen kom je opnieuw bij een parkeerplaats en een asfaltweg. Hier loop je vijftig meter naar rechts en kiest dan weer het pad dat linksaf het bos in gaat. Het hoogste punt van de wandeling bereik je vervolgens op 450 m.

Vlak voordat je aan de afdeling begint, kom je na ongeveer 8 km wandelen weer het bos uit. Na ongeveer 500 m steek je de verkeersweg (de B266) over. Rechts heb je uitzicht op het plaatsje Dedenborn.

Na weer ruim 500 meter bereik je opnieuw de B266 - die volg je nu langs de vangrail naar de overkant waarna je begint aan het laatste stuk van de afdaling. Na ongeveer 100 m kies je het graspad, dat links afslaat. Dit pad leidt je vanzelf naar Einruhr terug.

Opmerking:
De beschreven route loopt linksom. Hierdoor loop je eerst onder langs de Rursee en vervolgens bovenlangs door het bos terug. Hierdoor krijg je in de tweede helft te maken met de klim.
Als je de route rechtsom loopt, krijg je vrijwel meteen aan het begin een vergelijkbare klim, maar bewaar je het mooiste deel van de route (langs het meer) tot het laatst. Hou er wel rekening mee, dat je - afhankelijk van het tijdstip op de dag - bij deze rechtsom-wandeling bij het fotograferen of filmen last kunt hebben van tegenlicht van de zon en de weerspiegeling daarvan in het water.