| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Grüneck - Lindauer Hütte - Latschau
13 km
200/1100 hm
Vertrekpunt:
Eindpunt:
Bergstation Grüneck van de Golmerbahnen
Mittelstation Latschau van de Golmerbahnen
Deze wandeling wordt gekenmerkt door de afdaling, van bijna 1900 meter tot net onder 1000 meter. Het aantal hoogtemeters die geklommen moeten worden is beperkt tot circa 200, waarmee het aantal af te dalen hoogtemeters op 1100 komt. De wandeling voert over goede bergpaden, helemaal op  het einde ook over bredere grindwegen.

Het bergstation Grüneck van de Golmerbahnen is in drie etappes te bereiken vanuit Vandans, maar het is handiger om vanuit Tschagguns naar het Mittelstation Latschau te rijden en daar in de gondel te stappen. Dat is uiteraard goedkoper, maar ook handiger omdat dit Mittelstation tevens het eindpunt van de wandeling is.

Het eerste deel van de route wordt de Latschätzer Höhenweg genoemd. Op verschillende plekken langs deze weg staan 'natuurlijke' kunstwerken. Ook op het laatste deel van de route, door het Gauertal, staan deze kunstwerken.

Als je het bergstation (1890 meter) van de gondellift uitkomt, loop je de eerste meters rechtdoor omhoog. Maar al na 100 meter sla je links af in de richting van de Lindauer Hütte. Een verkeerde weg kiezen is dan niet meer mogelijk: er is maar één pad dat eerst nog iets omhoog loopt tot 1925 meter. Pas als je na ruim 2 kilometer bij de Latschätzalpe (1733 meter) komt, is er iets te kiezen. Je houdt hier links aan en bereikt na 2,8 kilometer de Lindauer Hütte op 1744 meter hoogte.

Liep je dit eerste stuk vooral in het open gebied, vanaf de hut verandert dat in een afwisseling van bossen en alpenweiden.

Zo’n 400 meter voorbij de Lindauer Hütte kom je bij een Y-splitsing: rechts loopt een brede grindweg en naar links een smal pad in de richting van de Untere Sporaalpe. Dit is het pad dat je kiest. Even verder is er een tweede Y-splitsing en ook hier houd je links aan. De Sporaalpe bereik je dan na ruim 1 kilometer. Als je het erf van de boerderij over bent, sla je linksaf het smalle pad in dat het bos inloopt.

Na 1,5 kilometer bereik je de eerste huizen en schuren van Gauen. Rechts van het pad ligt de Gauertalhütte (1222 meter). Na iets minder dan een kilometer loop je door Volspora, waar het wandelpad samenkomt met de doorgaande weg door het Gauertal. Nog eens 700 meter verder kom je uit op een kruising van wegen. Je kunt hier de weg blijven volgen in de richting van het Mittelstation Latschau, maar het is handiger om het voetpad te nemen. Dat loopt schuin links door een wei in de richting van de bosrand. Als je dit pad volgt kom je na enkele minuten vanzelf uit op de parkeerplaats bij het Mittelstation.