| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Goldeck - Gusenalm
8 km
510 hm
Vertrekpunt:
Bergstation van de Goldeck Bergbahn in Spittal  an der Drau
Een mooie, gemakkelijke wandeling net boven en onder de boomgrens.

Vanuit het bergstation van de Goldeck Bergbahnen loop je over de brede weg in zuidelijke richting, onder langs de zendmast van de ORF. Je laat het restaurant links liggen. Even verder heb je de keuze om óf het pad links te nemen voor een klim naar de top óf het pad onderlangs te nemen. Wij kiezen voor deze laatste optie. De weg over de top (aangegeven door een blauwe lijn op de kaart) kun je eventueel nog op de terugweg nemen. Je loopt in de richtinng van de schuur verderop, die je aan de linkerkant passeert.

Na bijna 700 meter komen beide paden weer samen bij Törl; je klimt hier over de schrikdraad en vervolgt het pad gedurende ruim 1 kilometer. Dan buigt het in een ruime bocht naar links af. Na 700 meter bereik je de Gusenalm (1740 m).

Vanaf de Gusenalm loop je over de brede weg verder naar beneden. Na 1300 meter kom je op een splitsing. je kiest hier voor de weg die scherp naar links afbuigt, in de richting van de Kapelleralm (1854 m).

Voorbij de Kapelleralm blijf je de weg volgen. Na 300 meter zie je op enige afstand links op de helling een gele wegwijzer staan. Kies het paadje dat linksaf richting deze wegwijzer gaat.
Als je rechtdoor loopt ga je richting Seetal, de parkeerplaats aan het einde van de Goldeck Panoramastrasse. Deze alternatieve route is in blauw aangegeven op de kaart.
Bij de wegwijzer sla je rechtsaf en blijf je het graspad naar boven volgen. Het is een klim van ongeveer 130 meter. Eenmaal boven kom je weer op het pad waar je op de heenweg ook gelopen hebt, bij Törl. Je slaat hier rechtsaf in de richting van de zendmast. Bovenop kun je nog naar het Gipfelkreuz (2142 m) gaan, vanwaar je een prachtig uitzicht rondom hebt op onder andere Spittal en de Milstättersee. Bij helder weer is zelfs de Grossglockner te zien (die op 68 kilometer afstand ligt).

Vanaf daar is het nog een klein eindje naar beneden naar het bergstation van de Goldeck Bergbahnen.