| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2023 WandelPas
Een gevarieerde wandeling langs de Itterbeek op weg naar het witte stadje Thorn. Via het Belgische natuurgebied Vijverbroek keer je weer terug naar het uitgangspunt.

Vanaf de parkeerplaats loop je door de Driessenstraat in de richting van de kerk. Na 200 meter sla je rechtsaf en passeer je de oude waterput van Neeritter. Na 150 meter loop je over de Itterbeek en zie je rechts de Armenmolen (
1) liggen.

De Armenmolen (gebouwd in 1686) is door de kasteelheer van Borghitter aan de armen is geschonken. In Neeritter liggen twee van de in totaal vijftien watermolens die ooit aan de Itterbeek lagen. Ze werden gebruikt voor het malen van graan, slaan van olie en het zagen van hout. Aan het Belgische deel van de Itterbeek liggen nu nog zeven watermolens.

Even voorbij de watermolen sla je linksaf het smalle pad in. Na 130 meter ga je linksaf door het klaphek en loop je het weiland in. Links van je meandert de Itterbeek. Na 600 meter kom je bij de Schouwsmolen (
2) van Ittervoort.

Het oudste deel van deze watermolen stamt uit 1630. Ook deze molen maakte deel uit van een reeks molens langs de Itter; vier daarvan lagen op Nederlands grondgebied.

Ga door het klaphek en sla rechtsaf. Na 250 meter kom je uit bij een doorgaande verkeersweg, de Napoleonsweg (N273). Sla hier linksaf en volg het fiets-/voetpad gedurende 650 meter tot aan de verkeerslichten. Sla dan rechtsaf (richting Thorn). Na 20 meter sla je rechtsaf het onverharde pad in.

Na 300 meter kies je het smalle pad naar rechts, waarna meteen weer links. Volg dit paadje gedurende 700 meter. Je komt dan op een kruispunt van paden (
3). Loop hier rechtdoor. Op een gegeven moment gaat het pad over in een verhard pad. Na ruim 600 meter kom je op een T-splitsing, waar je linksaf slaat. Je loopt nu het witte stadje Thorn in. Na 100 meter sla je rechtsaf en loop je over het dorpsplein (Wijngaard) in de richting van de Stiftkerk (4).

Omstreeks 990 werd in het toen nog moerassige gebied een benedictijnerklooster gesticht. Di klooster ontwikkelde zich tot een wereldlijk sticht, waar alleen ongetrouwde, adellijke vrouwen konden verblijven. In de achttiende eeuw werd het vorstendom Thorn zo een pleisterplaats voor de hoogadellijke dochters van de Europese rijksvorsten en -graven. Ze werden er klaargestoomd voor een huwelijk met een man van stand.

Onder de Fransen kreeg Thorn zwaar te lijden. Toen kreeg Thorn ook zijn kenmerkende witte kleur. Nadat de adellijke dames in 1794 gevlucht waren, voerden de Fransen een belasting in op basis van de omvang van de ramen. De arme bevolking, vaak wonend in grote panden, die voorheen hadden toebehoord aan rijke lieden, kon deze niet opbrengen. Om de hoogte van de belastingaanslag te beperken, metselde men de ramen dicht. Met het doel deze bouwsporen (“littekens van de armoede”) te verbergen, werden de huizen wit gekalkt.

De Abdijkerk van Thorn werd in gebruik genomen als parochiekerk. De oorspronkelijke parochiekerk, die uit de 13e eeuw stamde, werd in 1817 afgebroken. (Bron: Wikipedia)

Loop links langs de kerk door. Op de Hoogstraat sla je linksaf. Volg deze straat over 225 meter en sla dan links af. Na ruim 300 meter houd je links aan zodat je even verder weer uitkomt op het kruispunt van paden (
3) waar je eerder ook al langs bent gekomen. Steek via het bruggetje de Itterbeek over en sla dan meteen links af. Je loopt nu in België. Via het vlonderpad (rechtsaf) loop je het natuurgebied Vijverbroek in (5).

Vijverbroek maakt deel uit van het Rivierpark Maasvallei en wordt aan drie zijden afgelijnd door de Belgisch-Nederlandse grens.

Het gebied is ongeveer 150 ha groot en omvat een 1,8 ha groot elzenbroek Het vormt hiermee het grootste en een van de meest intacte elzenbroekbossen in Vlaanderen. Naast elzenbroekbos komen ook moerassen, drijftillen, broekbos, hakhoutbos op een steilrand, akkers, weiden, poelen, wilgenstruweel, houtkanten en rietveldjes voor in het gebied.

Het Vijverbroek is ontstaan als een oude meander van de Maas die verlandde toen de Maas naar het oosten opschoof. Tijdens het ancien régime was het een eigengoed dat door de bewoners van de Drie Eygen gebruikt werd als gemene gronden. Volgens een eeuwenoude legende zou er een stad hebben gelegen genaamd Vijvere. Op 18 augustus 1642 gaf de abdis van Thorn aan de schutterij Sint-Martinus van Kessenich toestemming om er een schans te bouwen. Of de schans daadwerkelijk is opgericht, is onbekend.

In de jaren 1930 legde men het Vijverbroek deels droog. In het nog drassige gedeelte plantte men elzen aan bestemd voor houtwinning. In 1968 kwam voor het eerst de ontgrinding van het Vijverbroek ter sprake. Een jaar later wilde grindmaatschappij Dragasa het Vijverbroek al aankopen. Dankzij grote weerstand bij de bevolking werd dit nooit toegestaan. (Bron: Wikipedia)

Even verder loop je bij het klaphek rechtdoor (dus niet linksaf door het poortje!). Bij de bosrand aangekomen sla je linksaf en daarna meteen weer naar rechts. Je blijft het pad (dat eerst nog naar links en daarna naar rechts afbuigt) over 500 meter volgen. Bij de asfaltweg sla je rechtsaf. Na 350 meter steek je de verkeersweg over. Bij de volgende T-splitsing (na 350 meter) sla je rechtsaf. Na 400 meter licht aan de linkerkant het kasteel Borgitter met de Borchmolen.

Het Kasteel Borgitter, in de volksmond bekend als "Witte Kasteeltje", dateert uit het midden van de zestiende eeuw.

Het "bronsgroen eikenhout" waarover Gerard Krekelberg, de dichter van het Limburgs volkslied, dichtte, waren de (nu verdwenen) eikenbomen rond het kasteel Borgitter.

De Borchmolen is een watermolen van het type onderslagmolen en deed dienst als korenmolen. Deze molen dateert uit de vijftiende eeuw.

Eenmaal voorbij de watermolen passeer je de grenspaal en ben je weer terug in het Nederlandse Neeritter. Het is nu nog 100 meter tot het plein waar je de wandeling gestart bent.
13 november 2022
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
De oude waterput in Neeritter De Armenmolen
De Schouwsmolen De kerktoren van Ittervoort
De abdijkerk van Thorn Het witte stadje Thorn Het witte stadje Thorn De abdijkerk van Thorn Het witte stadje Thorn