| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
De wandeling gaat over bospaden en door landbouwgebied. Voor een kort stukje wordt de Belgische grens overgestoken voor een bezoek aan de Dodendraad. Het laatste deel van de wandeling loopt langs de Itterbeek.

Loop vanaf het plein naar rechts de Bosstraat in. Na 150 meter sla je linksaf de Haardstraat in. Je volgt deze weg langs de boomgaarden over een afstand van 1100 meter, waarna je rechtsaf gaat, het bos in. Na 50 meter kies je het pad linksaf. Je blijft dit pad (met bochten rechts-links-rechts) volgen tot op de T-splitsing; hier ga je rechtsaf. Na 130 meter ga je weer linksaf. Dit pad brengt je uiteindelijk op een T-splitsing met de Rutjensstraat. Hier ga je rechtsaf.

Na 200 meter kies je het pad linksaf langs de bosrand. Na bijna 300 meter sla je op de T-splitsing rechtsaf. Na 50 meter opnieuw linksaf. Na 150 meter ga je weer linksaf. Na een bocht naar rechts komt dit pad uit op een kruising, waar jij linksaf gaat. Na 650 meter komt je uit bij een waterlossing. Je staat hier meteen ook aan de grens met België.

De Lossing is een oud uitwateringskanaal uit 1865 dat is gegraven voor de ontginning van de moerassen bij het Belgische Bocholt.

Na 400 meter kom je op een kruising met de reconstructie van de Dodendraad.

Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog vluchtten er ongeveer 1 miljoen Belgen naar Nederland. Om dat te voorkomen werd over een lengte van meer dan 300 kilometer een draadversperring geïnstalleerd door de Duitse bezetter. Deze afzetting, die de bijnaam Dodendraad heeft gekregen, volgde de volledige Belgisch-Nederlandse grens. De draad stond onder hoogspanning (2.000 Volt) en heeft aan honderden mensen het leven gekost.

Op de viersprong bij de Dodendraad sla je linksaf (Vlasbrei). Na 350 meter ga je opnieuw linksaf. Even later steek je opnieuw de Lossing over en ben je weer terug in Nederland. Tweehonderd meter verder ga je linksaf (richting de forellenvijver). Na 600 meter sla je linksaf. Na nog eens 600 meter kom je op het kruispunt waar je eerder linksaf in de richting van de Dodendraad bent gegaan. Nu vervolg je het pad rechtdoor.

Na 650 meter kom je uit op de Sniekstraat. Die steek je over. Na 400 meter heb je de keuze: je loopt over het smalle paadje tussen de bomen door of je kiest het bredere landbouwpad aan de andere kant van de sloot. In beide gevallen kom je na 400 meter op een T-splitsing waar je rechtsaf slaat. Voorbij de boerderij volg je het zandpad naar links. Blijf dit pad over 750 meter volgen tot aan de bebouwde kom van Ittervoort. Sla hier rechtsaf en volg het pad aan de achterkant van de huizenrij.

Na 300 meter kom je uit op de doorgaande verkeersweg, de Margarethastraat. Ga hier rechtsaf en daarna meteen weer linksaf. Je komt dan langs de Schouwsmolen.

De Schouwsmolen dateert uit ongeveer 1830 en ligt aan de Itterbeek. Deze waterloop is zo’n 28 kilometer lang en ontspringt op het Kempens Plateau. Bij Wessem mondt de beek uit in de Maas. Het totale verval van de beek is ongeveer 50 meter. Voor een deel is de beek rechtgetrokken maar onder andere tussen Neeritter en Ittervoort kan ze nog vrij meanderen.

Je gaat rechts door het klaphek en volgt de loop van de Itterbeek. Via een tweede klaphek verlaat je het beekdal. Als je door het klaphek bent sla je rechtsaf. Na ruim 100 meter sla je opnieuw rechtsaf zodat je de Itterbeek oversteekt.

Aan de linkerkant zie je dan een tweede watermolen liggen: de Armenmolen, die door de kasteelheer van Borghitter aan de armen is geschonken. De molens in Neeritter zijn twee van de in totaal vijftien watermolens die ooit aan de Itterbeek lagen. Ze werden gebruikt oor het malen van graan, slaan van olie en het zagen van hout. Aan het Belgische deel van de Itterbeek liggen nu nog zeven watermolens.

Als je op de doorgaande verkeersweg aankomt, sla je linksaf en loopt zo terug naar het startpunt van de wandeling. Als je wil kun je via de straatjes linksaf nog een kijkje nemen bij de Lambertuskerk.