| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Deze wandeling, waarbij een aantal keren geklommen moet worden, voert over bospaden en halfverharde wegen. De route biedt uitzicht op de Limburgse heuvels. In totaal moeten ruim 250 hoogtemeters overwonnen worden. De wandeling loopt langs het op 260 meter hoogte gelegen boscafé ’t Hijgend Hert, Nederlands enige berghut.

Het Vijlenerbos maakt deel uit van een bosgebied van zo’n 3000 ha, dat zich uitstrekt over België, Duitsland en Nederland. Delen van het bos, waar je doorheen loopt hebben andere namen, zoals het Kerperbos, Holsettenbos en Malensbos. Door het geaccidenteerde terrein zijn de paden niet alleen bij wandelaars geliefd, maar ook bij mountainbikers.

Vanaf de parkeerplaats loop je naar links over de Pastorijweg. Na 300 meter sla je rechtsaf. Je volgt de half verharde weg langs het Landel-vakantiepark. Na 1400 meter sla je op de kruising rechtsaf het smallere pad op. Na 470 meter ga je linksaf en loopt zo in de richting van Holset. Bij de kerk houd je rechts aan. Na 250 meter steek je de asfaltweg over.

Al snel loop je het bos in en begint de weg omhoog te lopen. In de verte kun je het Drielandenpunt in Vaals zien liggen met de Wilhelminatoren. Je volgt het pad gedurende 2,5 km en negeert alle zijpaden en afslagen. Je klimt over deze afstand ruim 100 meter. Op de kruising, op het hoogste punt van de wandeling op bijna 300 meter hoogte, sla je scherp rechtsaf. Op de volgende kruising, na 150 meter, sla je opnieuw rechtsaf.

Na 2 kilometer kom je langs een kruisbeeld ter nagedachtenis aan de Russische krijgsgevangenen die hier in de Eerste Wereldoorlog werden gedood. Driehonderd meter verder staat een oude, niet-officiële grenssteen die de Belgisch-Nederlandse grens aangeeft. Je volgt het pad verder en steek na 500 meter de asfaltweg over. Na iets minder dan een kilometer kom je dan bij Nederlands enige berghut: boscafé ’t Hijgend Hert.

Vanaf hier loop je in de richting van de asfaltweg. Sla hier linksaf. Na 100 meter sla je rechtsaf het bospad op. Bij de tweede kruising, na 300 meter, sla je linksaf. Je begint nu aan een lange afdaling van ruim 1 kilometer die eerst over een smalle, holle weg gaat maar halverwege overgaat in een breder halfverhard pad. Bij de asfaltweg sla je rechtsaf en daarna meteen weer linksaf.

Na 160 meter (voorbij de boerderij) ga je rechtsaf door het weiland en loop je in de richting van het draaipoortje (‘steggelke’). Als je dit gepasseerd bent sla je linksaf. Je volgt dit pad en komt dan vanzelf uit op de Vijlenberg in Vijlen. Je loopt langs de kerk en slaat dan rechtsaf de Pastorijweg in om zo weer terug te keren op de parkeerplaats.
23 september 2021
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Kerk in Holset Drielandenpunt Vaalserberg met Wilhelminatoren Drielandenpunt Vaalserberg met Wilhelminatoren
Uitzicht over België Russisch kruis Grenssteen
Vijlenerbos
13 km
260 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats aan de Pastorijweg in Vijlen (nabij de kerk)