| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Het Bunderbos, met een bijzonder rijke en zeldzame flora, is het steilste hellingbos van Nederland. Hier ontspringen diverse bronnen en kom je meerdere kabbelende beekjes tegen. Vooral in het voorjaar is het hier vanwege de rijke voorjaarsbloeiers een waar feest; sleutelbloem, bosanemoon, speenkruid, daslook en vele andere bijzondere soorten zijn dan te zien.

Vanaf de parkeerplaats loop je in noordelijke richting over de Spoorstraat. Op de T-splitsing sla je rechtsaf de Roggeveldstraat in en steek je de spoorwegovergang over.  Meteen daarna sla je links af het bospad, de Boschweg, in. Na ruim 400 meter parallel aan de spoorlijn te zijn gelopen sla je rechtsaf. Je blijft het pad over een afstand van 800 meter volgen, tot je aan de bosrand komt.

Dit deel van de wandeling kenmerkt zich door de hoogteverschillen. Hoewel het niet meer dan enkele tientallen meters betreft zijn de korte klimmetjes soms tamelijk steil.

Als je deze wandeling in het vroege voorjaar (maart-april) loopt zul je langs dit pad op veel plaatsen de bosanemoon zien bloeien, een klein wit bloemetje met gele meeldraden.

Je volgt het pad linksaf langs de bosrand; even verder buigt het pad in een haakse bocht naar rechts en loop je weer het bos in. Je blijft het pad volgen over een afstand van ongeveer 350 meter, tot op een T-splitsing: hier sla je rechts af.

Even verder loop je het bos weer uit. Het pad slingert over een afstand van 1100 meter verder, waarbij je het bos steeds aan je linkerhand houdt en de akkers en velden aan de rechterkant.

Als je het bos weer bent ingelopen hou je na 200 meter links aan (waar een pad van rechts komt), maar 10 meter veerder sla je rechts af. Als je het bos uit komt hou je op de T-splitsing links aan. Je komt bij een boerderij uit; je loopt er voor langs naar links. Het pad loopt nu naar beneden in de richting van de spoorlijn. Daar aangekomen sla je rechtsaf en loop je in de richting van Geulle.

Je slaat links af door de tunnel en neemt vervolgens de tweede straat links. Daarna sla je de eerste straat rechts in en loop je Geulle weer uit. Meteen buiten de bebouwde kom hou je het pad links aan, in de richting van de visvijver.

Voorbij de visvijver sla je de weg links in; 80 meter verder sla je scherp rechts af en loop je omhoog richting de dijk langs het Julianakanaal. Je loopt ruim een kilometer over de dijk in zuidelijke richting. Dan neem je het paadje linksaf dat schuin naar beneden loopt. Je komt dan uit in het gehucht Brommelen. Je neemt de tweede afslag naar links: dat is een smal pad tussen twee heggen door, dat je blijft volgen tot je bij de grote weg komt. Die steek je over waarna je het fietspad naar links volgt.

Let op de maretakken die je in de hoge bomen kunt zien.

Na 400 meter, vóór het eerste huis, sla je het pad rechtsaf in; na 100 meter ga je weer rechtsaf en loop je weer het bos in. Je blijft dit pad volgen.

Je loopt nu door het lage gedeelte van het Bunderbos, zonder noemenswaardige hoogteverschillen. Kleine waterstroompjes lopen door het bos, waardoor het op sommige plaatsen modderig is. In dit lage gedeelte groeit ook de daslook, een sterk (naar uien) ruikende plantensoort.

Na 1800 meter kom je in de bebouwde kom van Bunde. Je slaat dan 3 keer achter elkaar linksaf en loopt door de woonwijk weer terug naar de parkeerplaats bij het station.
31 maart 2019
11 km
260 hm
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij het station in Bunde