| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Een wandeling rondom Nederweert-Eind, langs de kanalen en door natuurgebied Sarsven en De Banen. De gehele route loopt over goed begaanbare wegen en paden.

Je start de wandeling vanaf het kerkplein in noordelijke richting, door de Pastoor Brandstraat. Aan het einde daarvan, op de T-splitsing, ga je linksaf en neemt daarna de eerstvolgende straat rechts (de Tjongenstraat). De kruising met de Kruisstraat steek je over. De Baldessemweg waar je nu op loopt maakt een bocht naar rechts. Na deze bocht sla je linksaf en loopt langs de sportvelden over het smalle paadje. Aan het einde sla je linksaf, waarna je de weg langs het kanaal (de Noordervaart) blijft volgen.
Na 450 meter steek je de weg over en vervolgt de zandweg langs het kanaal. Na 750 meter sla je op de T-splitsing rechtsaf en steekt het bruggetje over. Na 75 meter sla je het pad naar links in. Dit pad maakt een bocht naar links. Op deze kanalenviersprong komen de Zuid-Willemsvaart, de Noordervaart en het kanaal Wessem-Nederweert bij elkaar.
Dit laatste kanaal blijf je over ruim 1200 meter in zuidelijke richting volgen, totdat je bij de geasfalteerde weg komt met rechts de Schoorbrug. Jij slaat hier linksaf, de Houtsweg op. Via het fietspad langs deze weg bereik je na 700 meter de Provinciale weg, de Houtsberg. Hier sla je rechtsaf. Na ruim 700 meter bereik je IJsboerderij Gommers met een nagemaakte prehistorische grafheuvel. In de zomermaanden kun je hier door een labyrinth in het maisveld lopen.

Meteen na de grafheuvel sla je rechtsaf, het graspad op. Na 100 meter buigt dit pad naar links af, in de richting van een bosperceel. Na 350 meter moet je een stukje rechtsaf om het bruggetje over de greppel te bereiken. Als je dit bruggetje over bent sla je linksaf het bos in. Als je bij de provinciale weg komt, steek je die over. Via het graspad loop je vervolgens weer een bosperceel in. Aan je linkerhand ligt het Sarsven. Vlak voordat je het bos verlaat staat nog een kijkhut, die uitzicht biedt op dit ven.
Via de knuppelbrug loop je in de richten van De Banen, maar zo'n 100 meter vóór de bosrand sla je rechtsaf het graspad tussen de akkers in. Langs de schaapskooi kom je dan uiteindelijk op een asfaltweg uit, de Banendijk. Hier sla je linksaf.

Na 850 meter kom je aan de Rietbeek. Vóór deze beek sla je links af het bospad is. Na 300 meter kun je naar links de vogelkijkhut bezoeken, maar de wandelroute gaat hier naar rechts, waarna je meteen weer linksaf gaat zodat je langs de Rietbeek loopt. Na 600 meter ga je door het klaphek en loop je via de knuppelbrug naar de bosrand. Via een klaphekje loop je door het bosje, totdat je na 450 meter op de Visdijk uitkomt. Hier sla je rechtsaf.

Op de volgende T-splitsing ga je  naar links. Deze weg blijf je ruim 600 meter volgen, waarna je rechtsaf de Meester Petersstraat inslaat. Die brengt je terug naar de parkeerplaats bij de kerk.
9 april 2017
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Langs kanalen en door De Banen
11 km
Vertrekpunt:
Plein voor de kerk in Nederweert-Eind