| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Stramprooierbroek
9 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats bij Recreatiepark / Brasserie Vosseven, Lochtstraat 28, Stramproy
Deze wandeling voert door het Nederlands-Belgische natuurgebied ten zuidwesten van Weert. De route gaat over zandpaden, door bospaden en over de oevers van de Abeek. Sommige stukken gaan over asfaltwegen.

Vanaf de parkeerplaats loop je naar rechts (in westelijke richting) tot op de T-splitsing waar je rechtsaf slaat. Dit pad volg je over een afstand van 275 meter, waarna je op de kruising linksaf slaat. Na 135 meter kom je aan de grens met België - aan de overkant van de sloot begint de Vlaamse gemeente Bocholt, maar jij slaat vóór het bruggetje rechtsaf het zandpad in. Na een kleine 200 meter passeer je dan toch nog de grens met België, die gemarkeerd wordt door grenspaal nr. 161.

Een aantal jaren geleden is het project Tauros gestart. In samenwerking met de universiteit van Wageningen wordt geprobeerd om een rund te fokken, dat genetisch overeen komt met de oeros, die hier vroeger leefde. De runderen, die in dit project worden gefokt, lopen hier in het Stramprooierbroek rond. Over enkele jaren hoopt men hier een kudde van zo’n 100 dieren te hebben gefokt. Meer informatie over dit project is te vinden op deze website.

Na ruim 800 meter loopt er een weg naar rechts naar een grote boerderij; deze weg loopt dood, dus die kun je niet nemen. In plaats daarvan steek je de sloot over en loopt op de andere oever nog een stuk verder in noordelijke richting. Na iets meer dan 300 meter kom je bij een informatiebord over het natuurgebied Smeetshof.
Je slaat nu scherp rechtsaf en volgt het smalle pad, dat langs het water in de richting van de boerderij terugloopt. Let op: je moet niet in oostelijke richting gaan lopen, maar het pad kiezen dat naar het zuidoosten loopt. De sloot waar je nu langs loopt, vormt opnieuw de Nederlands-Belgische grens. Na 800 meter volg je het pad in de bocht naar links; na iets minder dan 300 meter kom je uit op een bredere weg, waar ook een wegkruis staat.

Je volgt de brede weg naar rechts over een afstand van 150 meter en slaat dan rechtsaf. Op de volgende T-splitsing ga je naar links en 70 meter verder opnieuw naar rechts. Even verder is er opnieuw een T-splitsing, waar je linksaf gaat. Na 80 meter kies je het bospaadje rechts, dat je blijft volgen tot op de Boberden. Hier sla je opnieuw links af; deze weg blijf je over een afstand van 675 meter volgen totdat je op een kruispunt van wegen komt. Hier sla je rechtsaf en loopt pal naar het zuiden. Na 250 meter ga je op de T-splitsing linksaf. Als je 250 meter verder een boerderij voorbij bent, sla je het pad rechtsaf in. Een eind verder kom je bij een aantal gebouwen, waarvan er één de Broekermolen is, de enige watermolen binnen de grenzen van de gemeente Weert. Helaas is deze watermolen niet voor publiek toegankelijk. Ter hoogte van de molen sla je even linksaf en meteen daarna weer rechtsaf. Even verder maakt het pad opnieuw een bocht naar rechts. Je komt langs een grote gedenksteen van Stramproy en het Belgische Kinrooi. Als je de beek over bent, sla je meteen rechtsaf. Je volgt de Abeek nu over een afstand van 1,5 kilometer, totdat je bij een bruggetje komt. Hier sla je rechtsaf.

Na 175 meter ga je opnieuw rechtsaf op de verharde weg. Na ruim 300 meter ga je linksaf; blijf deze weg volgen als hij een bocht naar links en later naar rechts maakt. Bij de volgende bocht naar links kun je rechtdoor het smalle paadje nemen, dat je terugbrengt naar de Vosseven.