| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Schmallenberg - Wormbach
11 km
280 hm
Vertrekpunt:
Een gemakkelijke wandeling, die je een verrassend ander beeld van het Sauerland laat zien. De meeste inspanning zit in de eerste kilometer, die je omhoog moet lopen om Schmallenberg uit te komen. De rest van de wandeling is tamelijk licht glooiend, met af en toe een klimmetje of een afdaling. Op deze wandeling loop je niet door uitgestrekte bosgebieden, maar juist door open terrein waarbij de uitzichten steeds veranderen.

Vanaf de parkeerplaats loop je via de Paul Falke Platz naar de Weststrasse, waar je links afslaat. Bij de Oststrasse aangekomen sla je opnieuw linksaf. Even verder hou je bij de rotonde links aan en loop je de Brachter Strasse in. Na 250 meter buigt deze straat (inmiddels Wormbacher Strasse geheten) naar links af, maar jij steekt recht over en blijft deze straat nog gedurende 450 meter omhoog volgen. Dan sla je linksaf de Heidenstrasse in en loop je Schmallenberg uit.

Voorbij het voetbalveld maakt de weg, die intussen onverhard is, een bocht naar links en vervolgens naar rechts. Na 300 meter sla je het pad rechtsaf in. Na 250 meter naar links afslaan. Op de volgende kruising, na 260 meter sla je linksaf en vervolgens na 130 meter weer naar rechts. Dit pad blijf je ruim 900 meter volgen tot je via de parkeerplaats bij de Flugplatz Schmallenberg-Rennefeld (
1) op een verkeersweg uitkomt. Hier sla je rechtsaf.

Het vliegveld heeft een landingsbaan van 900 meter en bestaat sinds 1954. Op de in oost-west-richting gelegen grasbaan kunnen vliegtuigen tot 3000 kg landen. Het vliegveld wordt ook gebruikt voor ander luchtsporten, zoals zweefvliegen, ballonvaren en parajumpen.

Je loopt de verkeersweg in de richting van Wormbach omlaag. Na 250 meter sla je het onverharde pad links in.

Je kunt ook nog 750 meter doorlopen naar de mooie kerk St. Peter und Paul in Wormbach (2).

Deze Romaanse hallenkerk dateert uit de 13 eeuw. De 20 meter hoge toren is in de 18de en 19de eeuw enkele keren door brand beschadigd. Opvallend is ook de inrichting van het kerkhof bij de kerk met allemaal identieke gedenktekens.

De weg maakt eerst een bocht naar links en dan naar rechts.

Na 550 meter kun je de afslag naar links nemen om omhoog te lopen naar de Heilig-Kreus-Kapelle (3).

De Heilig-Kreus-Kapelle dateert uit 1818 en ligt aan het einde van de kruisweg met veertien zogenaamde voetvallen of kruiskapellen. Aanvankelijk was de Kreuzbergkapelle (zoals ze ook genoemd wordt) omgeven door bomen. Maar de orkaan Kyrill, die in januari 2007 over Europa raasde heeft alle bomen omver geblazen. Wonderbaarlijk bleef de kapel zelf vrijwel onbeschadigd.

Vervolg het pad dat links om de Eggeberg (489 meter hoog) loopt. Zijwegen van rechts negeer je tot je op een T-splitsing aankomt bij de picknickplaats Fellbecke Riesenbank (
4). Hier sla je linksaf. Na 280 meter, als je het bosperceel voorbij bent, sla je rechtsaf. Dit pas blijf je volgen tot je op de verkeersweg (de K25) aankomt. Sla dan linksaf. Na 25 meter (5) sla je rechtsaf en volg je het graspad, dat na 130 meter overgaat in een verharde weg. Na 840 meter kom je op een T-spltsing, waar je rechtsaf slaat.  Na 350 meter kom je bij de doorgaande verkeersweg L737. Sla linksaf en volg het fietspad gedurende 700 meter. Sla voor het bos linksaf. Deze weg brengt je uiteindelijk weer op de Wormbacher Strasse in Schmallenberg. Sla rechtsaf en loop terug omlaag naar de parkeerplaats bij de Stadthalle.
6 juni 2022
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Flugplatz Schmallenberg-Rennefeld
Een weersverwachting voor alle omstandigheden ... Flugplatz Schmallenberg-Rennefeld Flugplatz Schmallenberg-Rennefeld
Parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach Wormbach Parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach Kerkhof van de parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach Parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach Parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach
Parochiekerk St. Peter und Paul, Wormbach Eén van de kruiskapellen van de Heilig-Kreuz-Kapelle Heilig-Kreuz-Kapelle Heilig-Kreuz-Kapelle
Picknickplaats Felbecke Riesenbank
Parkeerplaats bij de Stadthalle in Schmallenberg (Poststrasse)