| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Eslohe - Rondom de Henneberg
9 km
300 hm
Vertrekpunt:
Het eerste deel van de wandeling loopt voornamelijk langs weilanden en akkers. Het middendeel loop je grotendeels door bossen, terwijl het laatste deel door Eslohe loopt.

De wandeling begint met een klim van ongeveer 100 hoogtemeters, gevolgd door een vergelijkbare afdaling naar het dorpje Sieperting. Van hieruit begin je aan een klim op de Henneberg over een afstand van circa 2 kilometer waarbij je ruim 200 meter klimt. De afdaling naar Eslohe gebeurt in ongeveer 3 kilometer. Het laatste stukje is vrijwel vlak.

Loop vanaf de Hauptstrasse rechtsaf de Papestrasse in. Na 130 meter ga je linksaf de Sankt Rochus-Weg in. Na 200 meter sla je linksaf. Je loopt nu omhoog naar de St. Rochuskapel (
1).

Rechts langs de weg staan veertien kleine kapellen (zogenaamde voetvallen of staties) die het lijdensverhaal van Christus vertellen. De St. Rochuskapel is in 1637 gebouwd als herdenking aan de pestepidemie.

Je slaat de weg rechtsaf vóór de kapel in. Bij de bosrand aangekomen houd je de weg rechts aan. Op de volgende Y-splitsing (na 200 meter) houd je links aan. Na 450 meter negeer je het eerste pad naar links (dat terugloopt) maar neem je de tweede afslag naar links. Dit pad loopt naar beneden en komt uit bij een asfaltweg; hier sla je rechtsaf. Even verder loop je onder de spoorlijn door (
2).

Op de volgende T-splitsing in het dorpje Sieperting sla je rechtsaf. Na 25 meter ga je linksaf. Op de Y-splitsing na 100 meter houd je rechts aan. Blijf deze weg gedurende 375 meter volgen. Neem dan het onverharde pad rechtdoor in de richting van de bosrand.

Bij de bosrand (
3) negeer je de zijwegen en ga je rechtdoor omhoog. Na 500 meter houd je op de Y-splitsing links aan. Na ruim 300 meter negeer je de kruisende paden en blijf je rechtdoor omhoog lopen. Bij de volgende kruising na 275 meter heb je het hoogste punt van de wandeling (4) bereikt op 538 meter hoogte.

Na 85 meter sla je links af. Na 115 meter ga je scherp rechtsaf. Blijf dit dalende pad volgen. Na 1300 meter kom je bij een Y-spltsing (
5) waar je rechts aanhoudt. Na 900 meter negeer je de kruisende paden en ga je rechtdoor.  Na 500 meter kom je bij een SGV-Hütte (6). Volg het pad tot je op de doorgaande verkeersweg komt. Sla hier linksaf. Na 65 meter sla je rechtsaf. Als je de rivier de Salwey over bent sla je linksaf.

Na 500 meter kun je een paadje linksaf omlaag lopen en een bezoek brengen aan het Stoommuseum van Eslohe (7).

Blijf de weg volgen totdat je vanzelf weer in Eslohe uitkomt en terug kunt lopen naar de Haupstrasse.