| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Winterberg - Kahler Asten
11 km
360 hm
Vertrekpunt:
3 juni 2022
De Kahler Asten is een 842 m hoge berg in het Sauerland. Hij ligt in het noordwesten van het Rothaargebergte, iets ten zuidwesten van Winterberg tussen de dorpen Alt- en Neuastenberg. Vaak wordt de Kahler Asten beschouwd als de hoogste berg van Nordrhein-Westfalen. Maar dat is niet juist, want de Langenberg op de grens met Hessen is enkele meters hoger.

Bij de top van de Kahler Asten is de bron van de Lenne te vinden. De Astenturm (tegenwoordig een hotel) dateert uit 1884.

Vanaf de parkeerplaats loop je langs de Astenturm in westelijke richting. Volg de routeaanwijzing naar de Lennequelle (
1), de bron van de Lenne die 300 meter westelijker ligt.

De rivier de Lenne die hier ontspringt mondt na 128 kilometer uit in de Ruhr. Het is de hoogst ontspringende rivier in Nordrhein-Westfalen.

Voorbij de bron loop je linksaf het naaldbos in. Daarna meteen rechtsaf en weer linksaf. Dit pad houd je 580 meter aan, waarna je rechts aanhoudt op de Y-splitsing. Na 180 meter rechtsaf. Na 440 meter steek je het kruisende pad over. Na 300 meter kom je uit op een vijfsprong (
2). Kies hier het tweede pad rechts. Na 60 meter loop je op de kruising rechtdoor. Na 50 meter kom je bij een kruisbeeld bij de Jagdhütten.

Meteen voorbij het kruisbeeld kies je het graspad rechtsaf, dat omlaag loopt. Na 750 meter ga je linksaf over het houten bruggetje (
3). Het smalle paadje slingert omhoog. Na 600 meter kom je op een breder pad uit. Houd hier rechts aan. Na 770 meter verlaat je dit pad en kies je voor het paadje linksaf (4). Blijf dit pad volgen tot je bij de huizen van de Hoher Knochen komt. Loop hier langs het speelveldje naar het kuurhotel. Van hieruit loop je linksaf in de richting van de Kapelle St. Elisabeth (5).

Vóór deze kapel ga je rechtsaf en loopt het bos in. Op de Y-sprong na ruim 1 kilometer houd je rechts aan. Op de volgende splitsing blijf je de weg naar links volgen totdat je op een viersprong komt. Sla hier rechtsaf. Na 175 meter houd je op de splitsing links aan. Na 800 meter kom je op een T-splitsing waar je rechtsaf slaat. Aan de rechterkant van het bospad liggen enkele kleine meertjes verborgen in het bos (
6).

Bij de volgende viersprong loop je rechtdoor. Ook de kruising daarna steek je over. Je komt dan op een pad waar een grote steen met de aanduiding van de Rothaarsteig staat (
7). Hier sla je linksaf. Na 225 meter ga je op de kruising van paden rechtsaf en meteen weer linksaf. Na 180 meter ga je scherp rechtsaf. Vanaf hier loop je verder naar de Astenturm en de parkeerplaats.
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Lennequelle (de bron van de Lenne)