| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Niedersorpe - Sorpedal
12 km
350 hm
Vertrekpunt:
Een gevarieerde wandeling door het dal van de Sorpe met mooie uitzichten op de omringende heuvels. Voor het grootse deel voert de route over goed begaanbare paden. In het tweede deel van de wandeling zitten twee korte, maar steile klimmetjes.

Vanaf de St. Sebastiankirche loop je in zuidelijke richting terug naar de L742. Sla rechtsaf en volg de weg gedurende 170 meter. Sla dan opnieuw rechtsaf. Op de Y-splitsing na 80 meter houd je links aan. Volg de asfaltweg gedurende 320 meter; sla dan linksaf en loop omhoog over de onverharde weg. Dit pad volg je over 1200 meter. Sla dan links af het smalle pad in, dat vrij steil omlaag loopt. Het brengt je uiteindelijk op de doorgaande verkeersweg, de L742. Hier ga je rechtsaf; meteen daarna sla je linksaf langs de bedrijfsgebouwen. Na 300 meter maak je een scherpe bocht naar rechts op de Y-splitsing.

Loop de grindweg verder omhoog tot je na 400 meter bij een splitsing van wegen komt. Volg de U-bocht in oostelijke richting.

Je kunt echter ook nog eerst 150 meter doorlopen naar de Deimann’s Knollenhütte (1).

Na 400 meter blijf je bij de kruising de weg volgen. Na 400 meter, net voorbij het Weisses Kreuz, houd je links aan. Na 500 meter houd je opnieuw links aan (
2). Na 250 meter kom je op een kruising die je oversteekt: je houd links aan en kiest het smalle pad dat omlaag loopt naar Niedersorpe.

Als je het laatste huis aan je rechterhand voorbij bent kies je het pad dat rechts omhoog het bos in loopt. Je blijft dit pad gedurende 1100 meter volgen. Je komt dan vanzelf in Waldemei.

In Waldemei kom je bij Galerie Klute (3), een kunstsmederij waar de tuin vol staat met gesmede kunstvoorwerpen, vaak met water.

Vanuit de kunsttuin loop je in de richting van de L742. Steek deze verkeersweg over en kies het pad dat rechts omhoog loopt. Na 90 meter ga je scherp linksaf. Na 130 meter kies je het pad rechts omhoog het bos in (
4). Je begint nu aan het steilste stuk van de wandeling. Na 200 meter steek je het kruisende pad over. Na 600 meter bereik je het hoogste punt van de wandeling (571 meter) en kun je van het uitzicht genieten. Het pad loopt verder over de helling van de  Burgberg. Blijf het pad volgen tot je op een asfaltweg uitkomt. Ga hier rechtsaf.

Na 50 meter verlaat je deze weg en kiest het smalle pad links het bos in. Na 260 meter houd je rechts aan (
5). Je begint nu aan de tweede vrij steile klim van de wandeling. Na ruim 150 meter volg je de bosrand tot je op de asfaltweg komt. Houd hier links aan. Na 250 meter kom je op het punt waar je aan het begin van de wandeling omhoog het bos bent in gelopen. Vanaf hier loop je de zelfde weg terug naar de kerk van Niedersorpe.
1 juni 2022
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Parkeerplaats bij de kerk van Niedersorpe of bij de ingang van het dorp