| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Sitemap |
12 km
350 hm
Vertrekpunt:
De wandelroute loopt helemaal door bossen met beuken, berken en naaldbomen. Het overgrote deel gaat via (half)verharde paden, maar in het laatste deel voert ook een gedeelte over een smal onverhard bospad.
Op verschillende punten langs de route staan informatiepaaltjes, die een QR-code hebben waarmee informatie over de omgeving kan worden beluisterd, ook in het Nederlands. In het tweede deel van de wandeltocht kom je langs een aantal robuuste kunstwerken, die onderdeel uitmaken van de Waldskulpturenweg.

Vlak voor het einde heb je nog de gelegenheid om het Kyrill-pad te volgen, een extra lus van ongeveer 1 kilometer door een apart stukje bos.
Het hoogteprofiel van de wandeling is eenvoudig. De eerste 4,8 kilometer zijn een afdaling van 720 meter naar 500 meter hoogte. Vanaf dit laagste punt volgt er een lange klim over bijna 6 kilometer naar maximaal 750 meter. Het allerlaatste stukje is dan vrijwel vlak.

Vanaf de parkeerplaats aan de rand van het dorp loop je in zuidelijke richting. Voor het grote huis met de aanduiding ‘Schanze 1’ sla je rechtsaf. Voorbij het hotel-restaurant Rothaarkamm loop je het smalle, steile paadje omlaag. Beneden sla je dan links af in de richting van het bos. Het brede pad begint meteen met de afdaling; de zijpaden van links en rechts na 500 meter negeer je. Je blijft het pad volgen over een afstand van 1200 meter, waarna het een bocht naar links en rechts maakt. Even verder buigt het pad in een vrijwel haakse bocht naar links. Na ruim 200 meter is er weer een haakse bocht naar links.

Na 300 meter maakt het pad een 180 graden bocht naar rechts. Vanaf hier volg je geruime tijd de Grubensiepen. Dit smalle bergstroompje mondt na 1300 meter uit in een kleine plas. Hier staat ook een Altar Stein, die dateert uit 1737 (
1). Je blijft het pad volgen tot je op het laagste punt van de route komt (2). Vanaf dit punt, waar je links afslaat,  gaat de weg alleen nog maar omhoog.

Na 1400 meter, op een punt waar meerdere paden bij elkaar komen, maak je een scherpe bocht naar links. Op de volgende Y-splitsing na 250 meter houd je rechts aan. Na 300 meter maak je een scherpe bocht naar rechts. Na 800 meter kom je bij een hangbrug (
3) uit die over het dal is gespannen. Als je deze brug bent overgelopen sla je linksaf en loop je de weg omhoog het bos in.

Als je liever niet over de brug wilt of durft te lopen kun je ook gewoon het pad blijven volgen.

Op de T-splitsing na 200 meter sla je links af. Aan de rechterkant van de weg staat de sculptuur ‘Stein-Zeit-Mensch’ (
4). Na ruim 500 meter kom je uit bij een parkeerplaats. Vanaf hier volg je het pad gedurende 300 meter; dan kies je op de Y-splitsing het pad dat links voor je het bos in loopt. Na 700 meter passeer je de sculptuur ‘Kein Leichtes Spiel’ (5). Na 250 meter sla je op het kruispunt van wegen linksaf. Je loopt nu in een rechte weg terug richting Schanze.

Vlak voor je bij het Kyrill-pad (
6) komt, bereik je het hoogste punt van de wandeling op 750 meter hoogte.

Op 19 januari 2007 raasde een storm met de naam Kyrll (Grieks voor ‘de Heerlijke’) over Duitsland. Met windstoten van meer dan 225 km/u verwoestte hij in het Sauerland enorme bosopppervlakten. Vooral de sparrenbossen moesten het ontgelden, vooral omdat ze niet zo diep wortelen. Zo ook hier in de buurt van Schanze. Door de bosbeheerders is toen het besluit genomen om de ravage van de storm niet op te ruimen en de natuur zijn gang te laten gang. Een gebied van 3,5 hectare wordt nu doorkruist door een slingerend wandelpad van één kilometer lang. Op plaatsen waar de bomen ‘in de weg lagen’ zijn bruggetjes en ballustrades gebouwd. Op topdagen komen hier 1000 bezoekers die kunnen zien hoe de natuur zichzelf herstelt.

Je kunt het Kyrill-pad ook overslaan en de bosweg naar Schanze rechtstreeks volgen.

Als je vanaf het Kyrill-pad weer op het hoofpad komt, moet je niet vergeten om even terug te lopen om naar de sculptuur ‘De Krummstab’ te kijken (
7).

Via het hoofdpad loop je vervolgens terug naar de parkeerplaats waar je de wandeling begonnen bent.
31 mei 2022
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
Altar Stein
Hangbrug Sculptuur 'Stein-Zeit-Mensch' Sculptuur 'Kein Leichtes Spiel' Kyrill-pad
Kyrill-pad Kyrill-pad Kyrill-pad Kyrill-pad Sculptuur 'Der Krummstab'
Parkeerplaats bij de ingang van Schanze