| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Schmallenberg - Rondom de Wilzenberg
10 km
350 hm
Vertrekpunt:
De wandeling vanuit Schmallenberg gaat over goed begaanbare (half-)verharde wegen en paden. Op de top van de Wilzenberg (658 m) staat een uitkijktoren, die een rondom panoramazicht op de omgeving biedt. Even verder bevindt zich de Marienkapelle.

Vanaf de kerk loop je in zuidelijke richting over de Weststrasse. Bij de verkeerslichten steek je over en loop je verder omlaag langs het gemeentehuis (Rathaus) over de Unterm Werth. Als je de rivier de Lenne over bent sla je links af en loop je door het park. Voorbij de vijvers houd je links aan en loop je weer in de richting van de Lenne. Op de Y-splitsing houd je opnieuw links aan zodat je de Lenne volgt.

De Lenne is een rivier die ontspringt op de Kahler Asten op 830 meter hoogte. Na 128 kilometer mondt deze rivier uit in de Ruhr.

Na ruim 300 meter kom je opnieuw bij een Y-splitsing, met links een bruggetje over de Lenne. Op deze splitsing kies je de linker weg, die langzaam omhoog loopt. Je volgt deze weg over een afstand van 3 kilometer tot je op een Y-splitsing komt. Hier sla je links af.

Na bijna 700 meter kom je bij een parkeerplaats (
1), die veel gebruikt wordt door mensen die naar de Wilzenbergkapel willen gaan. Voorbij deze parkeerplaats kies je het pad rechtdoor, dat omhoog door het bos loopt. Je blijft dit pad volgen, waarbij het laatste stuk in een wijde bocht naar rechts afbuigt. Na ruim 1 kilometer verlaat je het brede onverharde pad en kies je het pad rechtsaf, dat je na 150 meter naar de Wilzenberg-uitkijktoren (2) brengt.

De oorspronkelijke toren van 10 meter hoog dateert uit 1889. Hij is in 1989 gerenoveerd en verhoogd tot 17 meter. Als je de 83 treden van de wenteltrap op bent gelopen heb je een prachtig 360 graden uitzicht op de heuvels in dit deel van het Sauerland.

In de Middeleeuwen bevond zich op deze plek een ringwal. De eerste prehistorische ringwal (oftewel Burgwal) dateert echter al uit de ijzertijd.

Vanaf de toren loop je verder over het pad. Je passeert eerst een kruis van 28 meter hoogte waarna je vervolgens bij de Marienkapelle (
3) aankomt.

De Wilzenberg wordt ook wel de heilige berg van het Sauerland genoemd en is een pelgrimsoord. Bij de gelijknamige kapel staan drie kruizen en bevindt zich een buitenlucht altaar. Op de paden en wegen naar deze kapel toe bevinden zich veertien kruiswegkapellen. Op Hemelvaartsdag en met Pinksteren komen gelovigen naar deze kapel om te bidden.

Loop verder over het pad en sla na 30 meter linksaf het smalle bospad in. Na 40 meter houd je rechts aan. Het pad maakt na 60 meter een bocht naar rechts. Na 120 meter sla je linksaf. Even verder kom je op een asfaltweg, waar je rechtsaf slaat. Deze weg blijf je volgen tot je weer bij de parkeerplaats (
1) komt. Sla dan linksaf.

Na 1200 meter verlaat je deze asfaltweg en kies je op de Y-splitsing voor het pad dat het bos inloopt. Na 540 meter sla je rechtsaf het graspad in (
4) (de weg rechtdoor loopt dood). Na 70 meter sla je weer linksaf, de Kurfürstenweg op. Deze weg blijf je gedurende 1 kilometer volgen, waarbij het laatste stuk samenvalt met de route die je in het begin langs de Lenne hebt gelopen.

Als je bij het park aankomt ga je rechts over het bruggetje over de Lenne, waarna je meteen weer linksaf slaat. Na 125 meter steek je het kruisende pad over en loopt via de trappen omhoog. Na 60 meter maak je een scherpe bocht naar links en loop je via de trappen in de richting van de Kapelle auf dem Werth (
5). Volg het pad naar beneden zodat je uitkomt op de brede weg Unterm Werth. Hier sla je rechtsaf. Via de kruising met de verkeerslichten loop je nu terug naar de St. Alexanderkerk, waar je de wandeling begonnen bent.
30 mei 2022
Kaart copyright OpenStreetMap CC-BY-SA
St. Alexanderkerk, Schmallenberg De Lenne
De eerste blik op de Wilzenberg
De uitkijktoren op de Wilzenberg Uitzicht vanaf de Wilzenbergtoren
Hochkreuz op de WIlzenberg Marienkapelle Marienkapelle Marienkapelle
Zicht op Schmallenberg De Lenne Kapelle auf dem Werth St. Alexanderkerk, Schmallenberg