| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Willingen - Mühlenkopschans in duplo
10 km
380 hm
Vertrekpunt:
Tijdens deze wandeling zie je de Mühlenkopf-skispringschans in twee verschillende gedaanten. De eerste kijk je van boven naar beneden, de tweede keer kijk je er tegenop. In de tussentijd loop je over brede paden, de meeste halfverhard, door bos en langs weiden. In het laatste deel volg je een smaller pad dat langs de Itterbeek loopt. En als kers op de kaars loop je langs het imposante spoorviaduct van Willingen terug naar het startpunt.
Voor het grootste deel volgt de wandeling de gemarkeerde wandelroute W1.

Vanaf de parkeerplaats loop je in de richting van de Ettelsberg. Na ruim 200 meter sla je links af. 150 meter verder sla je rechts af. Als je niet meer verder kunt sla je links af. De weg loopt met een boog het bos in. Op de X-splitsing blijf je het pad volgen. Na 120 meter kies je het enigszins onduidelijke pad dat rechts omhoog loopt. Na een korte klim X sla je na 85 meter rechts af; 45 meter verder neem je de eerste afslag links. Dit pad blijf je over 450 meter volgen, waarna het samenkomt met een ander pad van links. Even verder volg je de U-bocht naar links. Dit pad blijf je volgen tot aan de Mühlenkopfschans.

De Mühlenkopfschans bestaat al sinds 1951 maar is in 2000 geheel gemoderniseerd. De schans is gebouwd op de Mühlenkopf. Het hoogteverschil tussen de top van de schans en de uitloop is ongeveer 156 meter. Jaarlijks organiseert de FIS er wereldbekerwedstrijden (Bron: Wikipedia).

Je vervolgt je weg over de brede halfverharde weg. Na 1000 meter houd je de zelfde richting aan als je op een X-splitsing komt. Na 800 meter maak je een scherpe bocht naar links en kies je het onverharde bospad. Na nog eens 1000 meter komt dit pad weer samen met een half verahrde weg; je houdt dan links aan.

Na 350 meter kom je op een splitsing waar een schuilhut staat. Je verlaat hier de brede weg en kiest het smalle pad dat naar links loopt (je kiest hier dus niet voor de brede weg die naar links loopt). Dit pad blijf je volgen tot je aan de voet van de Mühlenkopfschans komt.

Je vervolgt je weg en houd het rechterpad aan (niet de weg die links naar boven loopt). Je wandelt nu naar Stryck. Bij de eerste gebouwen van dit dorpje sla je rechts af en kiest de Privatweg voorlangs. Als je bij de verkeersweg komt hou je even rechts aan, steekt de weg over en kiest vervolgens voor het wandelpad dat langs de Itterbeek loopt. Je steekt deze beek een aantal keren over via houten bruggetjes. Langs de grote vijver loop je in de richting van het spoorviaduct van Willingen dat hoog boven het dorpje uitstijgt. Vlak vóór het viaduct houd je links aan.

Je steekt de Stryckweg over en wordt verrast door een kort, maar steil klimmetje langs het viaduct omhoog. Eenmaal boven neem je de eerste afslag links, gevolgd door de eerste afslag rechts. Je bent dan weer terug op de parkeerplaats bij de Tourist Information.