| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Jasmund NP - Herthasee, Königsstuhl
11 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats ten oosten van Hagen aan de L303 aan het begin van het Nationalpark Jasmund
Een gemakkelijke wandeling door oude beukenbossen met een aantal spectaculaire uitzichten op de Oostzee en de krijtrotsen van Rügen, waaronder de Königsstuhl. De gehele route is goed gemarkeerd.

Waarschuwing: De krijtrotsen van Rügen zijn nog steeds onderhevig aan erosie. Het is nog steeds mogelijk dat grote stukken van de rotsen afbreken en naar beneden storten. Het is dan ook niet aan te raden om op het traject Königsstuhl - Kolicker Ufer van de paden af te wijken. De uitgezette wandelpaden blijven ruim voldoende van de klifrand vandaan, maar er zijn ook smallere paadjes langs de rand die avontuurzoekers tegen alle adviezen in in verleiding kunnen brengen.

Het Nationalpark Jasmund beslaat een oppervlakte van 30 km² en strekt zich ten noorden van de havenplaats Sassnitz uit langs de oostelijke en noordelijke kust van het schiereiland Jasmund. Het park kenmerkt zich door uitgestrekte beukenbossen, steile krijtkusten en beekjes. Het is bij uitstek een gebied voor (gemakkelijke) wandelingen. Informatie over het Nationalpark is te krijgen in het bezoekerscentrum bij de Königsstuhl. De wandeling voert hier langs.

Vanaf de parkeerplaats volg je de richtingaanwijzingen naar de Königsstuhl. Zoals gezegd voert de wandeling door een mooi beukenbos over zacht glooiende paden (nergens wordt de stijgingsgraad meer dan enkele procenten). Na ruim 2 kilometer kom je langs de Herthasee.

De Herthasee is vergeven van sagen en legenden. Zo zouden er in de Johannesnachten elfen op het water dansen. De doorsnee van 115 meter is niet echt spectaculair, maar met een diepte van 11 meter is de Herthasee wel het diepste meer op Rügen.

Je loopt nog ruim een kilometer verder en komt dan bij het bezoekerscentrum van de Königsstuhl.

De Königsstuhl is de bekendste krijtrots in het Nationalpark Jasmund. Hij rijst 118 meter uit de zee omhoog. De naam vindt zijn oorsprong in een zeegevecht met Denemarken, dat in 1715 vanaf deze krijtrots werd aangevoerd door de Zweedse koning Karel XII.

Boven op de rots is nu een bezoekerscentrum ingericht met exposities, filmvoorstellingen en horeca-gelegenheden. Ook is er groot een uitzichtplatform gerealiseerd. Voor dit alles moet wel een forse entreeprijs betaald worden (€ 8,50, prijspeil 2017).

Wij slaan vóór de kassa's rechtsaf en volgen het pad in de richting van de Victoriasicht. Dit uitzichtpunt ligt ongeveer 500 meter in zuidoostelijke richting en biedt een prachtig zicht op de Königsstuhl. Overigens, dit deel van de route en het komende deel tot aan de Kolicker Ufer is op plaatsen wat moeilijker begaanbaar dan het eerste deel van de route. Oorzaak zijn de boomwortels die over de paden heenlopen.

De meeste mensen keren vanaf de Victoriasicht terug naar de parkeerplaats in Hagen, maar wij vervolgen het Hochuferpfad. Na ruim 2 kilometer kom je dan uit bij Kolicker Ufer. Vanuit het bos komt hier de Kolicker Bach naar beneden stromen. Op dit punt kun je weer genieten van een spectaculair uitzicht op de krijtkust en de stranden beneden aan de voet van de rotsen.

Een klein eindje uit de kust ligt een grote, afgeronde kei. Dit is een zogenaamde Findling, een granieten kei die door de gletschers in de laatste ijstijd uit Scandinavië hier naar toe zijn verplaatst. Tijdens hun reis zijn de helemaal afgerond. De grootste Findling van Rügen ligt overigens voor de kust bij Göhren.

Het loont de moeite om de beek via de houten trap over te steken en de rotsformaties ook van de andere kant te bewonderen. Daarna moet je wel weer over het bruggetje terug naar de andere kant van de beek.

Bij de Kolicker Ufer splitst het pad zich. In zuidelijke richting gaat het verder richting Sassnitz, maar wij verlaten hier het Hochuferpfad en slaan rechtsaf het bos in. Het pad, dat de Kolicker Bach tot vrijwel het eindpunt blijft volgen loopt heel langzaam iets omhoog door het beukenbos.

Na 3 kilometer kom je uit op de L303, de verkeersweg richting Hagen. Deze weg steek je over en je vervolgt de weg door het bos aan de overkant.

Vóórdat je oversteekt kun je ook eerst 200 meter naar rechts lopen naar het Baumhaus, een restaurant-hotel, voor een drankje en/of hapje. Daarna keer je weer terug naar dit punt. (Met een blauwe lijn aangegeven op de kaart.)

Na 600 meter kom je opnieuw bij de L303 uit; ook nu steek je de weg over en vervolgt het laatste stukje door het bos. Na 150 meter kom je op een T-splitsing en sla je linksaf. Je loopt nu hetzelfde stukje weg terug naar de parkeerplaats waar je op de heenweg ook hebt gewandeld.