| Home | | Kaartmateriaal | | GPS | | FAQ | | Links | | Zoeken | | Updates | | Sitemap |
© 2010, 2022 WandelPas
Lüttelforst en de Schwalm
12 km
Vertrekpunt:
Parkeerplaats aan de Lüttelforster Strasse, Niederkrüchten.
GPS-coördinaten: N51°10.726, E6°17.301
Een gemakkelijke boswandeling over (in het algemeen) brede bospaden met hier en daar een stukje asfaltweg. Een groot deel van de route (in de tweede helft) volgt de loop van de Schwalm stroomopwaarts.

De Schwalm, die bij Roermond in de Maas stroomt, heeft een lengte van 45 kilometer. In de vorige eeuw zijn stukken gekanaliseerd, maar de laatste jaren mag de rivier weer zijn natuurlijk weg zoeken.

Vanaf de parkeerplaats loop je langs het hek het bos in. Je passeert een zandafgraving en een stortplaats voor  bouwafval, maar beide worden afgeschermd door bomen, zodat je er weinig van ziet. Je blijft het pad (dat eigenlijk in één richting blijft lopen) over een afstand van zo’n 2,5 kilometer volgen.

Aan je linkerkant worden bospercelen afgewisseld met weilanden. Aan de rand van deze open stukken staan jachthutten opgesteld.

Bij de Y-splitsing hou je links aan. Even verder loop je weer het bos in. Na iets minder dan een kilometer kom je uit bij een asfaltweg met een parkeerplaats. Deze weg steek je over. Na ruim 700 meter kom je uit op een kruising van paden; ook hier hou je links aan. Na 1200 meter zie je hoe recht voor je een asfaltweg loopt, die naar links afbuigt. Jij loopt hier rechtdoor over de asfaltweg en komt even verder bij de Pannenmühle uit.

In de Schwalm ligt een groot aantal watermolens, waarvan de Pannenmühle de grootste is. Ooit werden hier olienoten gemalen. De molen dateert uit de zestiende eeuw en is nu in gebruik als horecagelegenheid. In het midden van de zestiende eeuw liep hier de Duits-Nederlandse grens. Het Nederlandse deel viel onder Gelre en kwam onder Spaans bewind te staan door de machtsovername van Filip. Uit die tijd stamt ook het tolhuis in vakwerkstijl.

Je loopt de brug over de Schwalm over en slaat meteen linksaf. Het pad voert langs de camping en vanaf hier volg je de loop van de rivier gedurende enkele kilometers. Ook nu weer loopt de route voornamelijk door het bos, af en toe afgewisseld met een open weiland.

Na 600 meter komt van rechts een smal beekje, de Silverbach. Dit is één van de afwateringsstroompjes in dit gebied. Deze beekjes kenmerken zich door een geheel eigen natuur. Informatieborden vertellen meer over deze natuurgebieden-in-het-klein.

400 meter voorbij de Silverbach buigt de Schwalm naar links af. Je loopt hier nog een paar meter door, steekt het bruggetje over, loopt 25 meter terug en volgt dan het smalle paadje naar rechts. Dit paadje kronkelt ruim 260 meter langs de Schwalm en komt uit op een asfaltweg (de L371, die je eerder ook al bent overgestoken). De Lüttelforster Mühle heb je dan al aan je linkerhand zien liggen.

Ook deze molen, die voor het eerst rond 1300 werd gebouwd, is nu in gebruik als horecagelegenheid. Op deze plaats is nu ook een vistrap gemaakt, die het mogelijk maakt dat vissen zonder gevaar voorbij het waterrad kunnen komen.

Vóór de molen loop je aan de overkant van de weg het pad langs de Schwalm op (je moet de brug dus niet oversteken). De zijpaden laat je voor wat ze zijn, totdat je na 1800 meter opnieuw een asfaltweg uitkomt. Halverwege zie je een oude, vervallen ophaalbrug die toegang geeft tot een van de percelen aan de overkant van het riviertje.

Je slaat hier links af (de brug over) en loopt het gehucht Lüttelforst in. Na 250 meter kom je op de Lüttelforster Strasse uit.

Als je hier linksaf slaat, loop je het lintdorpje in; veel bezienswaardigheden zijn er echter niet. Als je rechtsaf gaat loop je via een afkorting terug naar de parkeerplaats waar de wandeling is gestart.

Je kiest ervoor om de Lüttelforster Strasse over te steken en de zijstraat, die schuin links loopt te nemen. Deze weg volg je omhoog over een afstand van een kleine 700 meter, totdat je bij de bosrand komt. Hier sla je rechtsaf en volgt het bospad dat je op de heenweg ook hebt gelopen over een afstand van 1,8 kilometer tot aan de parkeerplaats.